Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Zo bouw je je eigen cloud

Wil je altijd toegang hebben tot je bestanden, dan kom je al snel uit bij een online opslagdienst als Dropbox of Google Drive. Met OwnCloud bouw je zelf een online bestandsdienst en hou je de touwtjes helemaal in eigen handen.

Dit artikel is gepubliceerd in opdracht van Mijndomein.nl. De redactie van PCM was niet betrokken bij de totstandkoming van dit artikel.

Onlangs is versie 8 verschenen van OwnCloud, een gratis en populair online beheersysteem voor je bestanden. Ben je zzp’er, ondernemer of zet je je in voor stichting of club, dan kan je door alles via ownCloud centraal te houden sneller schakelen. En het leuke is dat een voordelige hostingaccount met een SQL of SQLite database genoeg is om aan de slag te gaan. Installeren doe je in 5 eenvoudige stappen.

Stap 1. Download ownCloud

Ga naar de site van ownCloud en klik rechtsboven op de knop Download. Kies onder Install ownCloud Server voor Web Installer For shared hosts. Download in het venster dat verschijnt het bestand setup-ownCloud.php en bewaar dit op je computer.




















 

Stap 2. Upload het installatiebestand

Gebruik een ftp-programma zoals het gratis Filezilla om het bestand setup-ownCloud.php naar je eigen hostingaccount te uploaden. In veel gevallen is dit de map www of http. Het bestand setup-ownCloud.php kun je gewoon in de root neerzetten. Je hoeft dus geen aparte map aan te maken. De inloggegevens van je ftp-account kun je in de meeste gevallen terugvinden in het dashboard van je hosting provider.




















 

Stap 3. Begin met installeren

Start nu je browser en type in de adresregel de locatie in van setup-ownCloud.php. Als je de bovenstaande instructies goed hebt gevolgd, is dit: jouweigendomeinnaam.nl/setup-ownCloud.php. Druk daarna op Enter om de ownCloud Setup Wizard te starten. Deze zal controleren of je hostingaccount aan de eisen voldoet en meteen alle benodigde bestanden downloaden en installeren. Klik daarna op Next om de installatie in gang te zetten. Tijdens de installatie wordt gevraagd in welke map ownCloud moet worden geïnstalleerd. Standaard staat hier ownCloud ingevuld en het is het handigste om dit zo te houden. Hou er rekening mee dat de installatie enkele minuten kan duren.


















 

Stap 4. Configureer ownCloud

Wanneer de installatie is afgerond krijg je een webpagina te zien. Wanneer je nu op Next drukt. wordt je gevraagd om een Beheerdersaccount aan te maken. Vul als gebruikersnaam niet het standaard en voor hackers bekende ‘Admin’ in, maar kies iets anders. Bedenk een wachtwoord dat ook cijfers en speciale tekens bevat. Let op: in sommige gevallen is het noodzakelijk dat je zelf even de database moet instellen. Klik daarna op de knop Installatie afronden.






















 

Stap 5. Aan de slag

Je komt nu voor het eerst in de ownCloud omgeving terecht. Hier kun je – via de browser – bestanden beheren, uploaden of downloaden en delen. Het is ook mogelijk om andere gebruikers aan te maken en deze bepaalde rechten toe te kennen. Handig voor vrienden, klanten of mensen waarmee je in een club of stichting samenwerkt. Iedereen heeft toegang tot zijn of haar bestanden door even naar jouweigendomeinnaam.nl/ownCloud/ te surfen en in te loggen.




















Tip: Synchroniseren

Wil je op al je apparaten altijd automatisch je belangrijkste bestanden? Je kunt ze met notebook, pc of Mac synchroniseren met ownCloud. Daarvoor dien je op deze apparaten een speciale Desktop Client te installeren. Je vindt ze op de ownCloud downloadpagina. Hier staan ook links naar de apps voor Android en iOS zodat je ook op je mobiel altijd de juiste bestanden bij je hebt. Deze apps kosten minder dan één euro maar zijn superhandig voor wie ook mobiel van ownCloud gebruik wil maken.












 

Tot slot

Wanneer je ownCloud een beetje ontdekt hebt, kun je het eventueel naar uitbreiden met allerlei handige apps zoals een takenlijst, agenda of adressenboek. Deze voeg je eenvoudig toe door linksboven in het menu te klikken en te kiezen voor +Apps. Op die manier kun je ownCloud helemaal aan je eigen wensen aanpassen.
























 

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: Cloud, Dropbox, Bouwen, Google Drive, Domein, eigen cloud, mijndomein

Nieuws headlines

Laatste reactie