Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Zink-lucht wordt opvolger van lithium-ion

Hoewel lithium-ion-accu's veel meer energie kunnen bevatten dan hun voorgangers, blijven de accu's wel de zwakke schakel in hedendaagse apparatuur. Een opvolger staat nu eindelijk voor de deur: het gaat om accu's die gebruik maken van zink en lucht.Lithium-ion is al langere tijd op de markt. De techniekverving destijds vooral de nikkel-cadmium-accu's, die een minder lange loopduur hadden enbekend stonden om hun geheugeneffect. Lithium-ion isstukken beter, maar ook niet zonder problemen: herinnert u zich nog de terugroepacties vanwege exploderende notebookbatterijen?
Juist.

Eén van de meest veelbelovende nieuwe technieken is die van zink-lucht (zinc-air). Deze accu's zijn veel goedkoper en hebben een fors grotere energiecapaciteit; in dezelfde behuizing kan een zinc-air-accu driemaal zoveel energie opslaan dan een li-ion-accu, tegen halve kosten. Het Zwitserse ReVolt wil volgend jaar al met de eerste zinc-air-batterijen op de markt komen. Aanvankelijk gaat het om batterijen voor gehoorapparaten, maar op termijn moet zinc-air ook in mobiele telefoons en zelfs elektrische auto's terecht komen.

In een zinc-air-accu wordt zuurstuf uit de omgeving gebruikt om spanning op te wekken. Lucht wordt gebruikt als elektrode, de accu zelf bevat een elektroliet en een poreuze zinkelektrode die lucht doorlaat. Een zinc-air-accu is veel veiliger dan een li-ion-accu, omdat er geen vluchtige materialen gebruikt worden. De prototype zinc-air-accu's laten zich probleemloos meer dan honderd keren opladen en ontladen; ReVolt werkt eraan om dit nummer te verhogen naar 300 tot 500 keer. Voordat de zinc-air-accu's in elektrische auto's gebruikt gaan worden moet dit aantal zelfs tot 10.000 ladingen opgehoofd zijn.

DailyTech

Geschreven door: Xander Hoose op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie