Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Ziggo verzamelt ongevraagd kijkgedrag van smart-tv-kijkers

Ziggo verzamelt het kijkgedrag van televisie-kijkers, zonder hen daarop te wijzen. Ook is die informatie niet anoniem, meldt het College Bescherming Persoonsgegevens.
Het CBP deed onderzoek naar de telecomaanbieder en tikte het bedrijf daarom stevig op de vingers.

Analyse

Ziggo keek naar het kijkgedrag van klanten, zodat het op basis daarvan een analyse kon maken van wat vaak wel of juist niet gekeken werd. Dat liet het bedrijf niet aan de kijkers weten, wat wel verplicht is bij het verzamelen van persoonlijke gegevens.

Persoonlijke aanbiedingen

Het bedrijf keek onder meer naar het kijkgedrag bij interactieve televisie, maar ook bij video-on-demand-diensten om te kijken wat zij selecteerden. Op basis daarvan werden persoonlijke aanbiedingen gedaan, die aansloten op de interesses van de gebruikers.

Verbeterd

Inmiddels heeft Ziggo zijn gedrag gebeterd, zegt het CBP. Het bedrijf verzamelt geen gegevens meer zonder dat expliciet aan kijkers te vragen, en de gegevens die wel worden verzameld zijn anoniem.

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: smart TV

Nieuws headlines

Laatste reactie