Zend uw eigen reality-soap uit. Reality-tv is mateloos populair. Mensen leggen hun ziel en zaligheid bloot ten overstaan van de hele wereld. Op internet is het niet veel anders, gezien de miljoenen websites, postings in nieuwsgroepen en chatboxen. Met een breedbandverbinding en streaming audio- en videobestanden zorgt u voor uw eigen live broadcast

"Met het aanbod van aantrekkelijke breedbandcontent is het maar slecht gesteld - als we de filmtrailers en videoclips buiten beschouwing laten. Uiteraard willen de aanbieders van breedband ons anders doen geloven, maar het chatten gaat echt niet sneller en na een tijdje is de kick van snel downloaden er wel af. Echter, u kunt uw breedbandverbinding ook gebruiken om zelf een live-uitzending te maken met beeld en geluid, zodat uw vrienden en familie dagelijks uw belevenissen op de voet kunnen volgen. Hiervoor maakt u (met gratis software) streaming audio- en videobestanden. Voordat we vertellen hoe u kunt encoderen en u uw eigen uitzending de lucht in krijgt, leggen we uit wat streaming media is en welke streaming-methodes er zijn. In de kaders vindt u extra informatie over dit onderwerp en een uitgebreide begrippenlijst. Streaming media Een aantal jaren geleden was het een behoorlijk tijdrovende klus om via internet videofilmpjes te bekijken of audiobestanden te beluisteren; multimediabestanden moesten daarvoor namelijk eerst naar de pc worden gedownload. Om de downloadtijd te beperken waren de aangeboden fragmenten meestal kort. Vaak ging het dan om videofragmenten die de seksindustrie op internet zette, of om korte commercials die nieuwe films of muziekalbums aankondigden. Consumenten en fabrikanten waren dan ook blij toen het streamen van beeld en geluid mogelijk werd: bestanden begonnen direct te spelen nadat de mediaspeler werd geopend. Nu konden complete speelfilms worden uitgezonden - de copyrights werden gewaarborgd omdat gebruikers de streamingbestanden niet konden opslaan. Maar pas met het tv-programma Big Brother (waarin een groep mensen gefilmd werd die 100 dagen afgeschermd van de buitenwereld in een huis leeft) werd streaming media echt bekend. Duizenden mensen volgden dagelijks vanachter hun pc de gebeurtenissen van de verschillende bewoners. Streaming-methodes Er bestaan twee streamingmethodes: progressive (of http-)streaming en realtime (of rtsp-)streaming. Bij progressive streaming zet u de audio- of videobestanden op een normale webserver. Bij deze vorm van streaming hoeft de ontvanger niet te wachten totdat het hele bestand binnen is: door eerst een stukje op te slaan (buffering) kan hij direct luisteren of kijken. Het nadeel van progressive streaming is dat het niet mogelijk is voor- en achteruit te springen in de afgespeelde media en bij netwerkstoornissen wordt het geluid of beeld onderbroken. Belangrijk is dat u bij progressive streaming altijd een kopie kunt maken van de content. Voor realtime streaming hebt u een streaming server nodig. Dit is weliswaar een dure aangelegenheid, maar u krijgt er wel iets voor terug; deze vorm van streaming maakt gebruik van twee aparte protocollen, het Realtime Streaming Protocol (rtsp) en Microsoft Media Server (mms). Deze protocollen kijken doorlopend naar de verbindingssnelheid van de gebruiker en passen de snelheid van de datastroom daarop aan. In tegenstelling tot progressive streaming kan de gebruiker bij realtime streaming wel voor- en achteruit springen in de video, en in theorie zal de video nooit stoppen met spelen. Is er een netwerkstoornis, dan wordt data die verloren is gegaan alsnog opgehaald. Een ander voordeel is dat de bandbreedte efficiënter wordt benut door goed te kijken naar de individuele verbindingssnelheden. Bij een groot aantal gebruikers wordt hierdoor het dataverkeer minder - en dat is goedkoper. In de praktijk zult u waarschijnlijk het meest gebruik maken van progressive streaming en met de huidige snelheid van de breedbandverbindingen is dit doorgaans geen enkel probleem. Wilt u grote groepen mensen bereiken, dan kunt u óf zelf een streaming server opzetten óf kijken of u de streaming server van uw provider kunt gebruiken. De hoofdrolspelers Aanbieders van complete oplossingen voor streaming media zijn beperkt. Microsoft (Windows Media Series), Realnetworks (Helix Producer en Server) en Apple (Quicktime Server) maken al jaren de dienst uit en concurreren stevig met elkaar. Het resultaat is wel dat de technologie in rap tempo volwassen is geworden. Keerzijde is dat bedrijven moesten kiezen welke doelgroep zij wilden bedienen. Iedere partij had zijn eigen server-technologie en speler. Bovendien kost een server opzetten veel geld, laat staan drie verschillende. Door de hegemonie van het Windows-besturingssysteem zijn de Quicktime-servers van Apple nooit populair geworden. Realnetworks stond jarenlang op nummer één, maar daar komt nu een kentering in. Microsoft is verder in zijn technologie (ondersteuning 5.1 geluid) en door hun gratis Media Encoder kan iedere gebruiker direct aan de slag. Het wachten is nu op een streaming server voor mpeg-bestanden. De kwaliteit van mpeg-codering is perfect geschikt voor streaming en iedere speler kan er mee overweg. Duidelijk is wel dat deze ontwikkeling lijnrecht tegenover de belangen van de grote drie staat. Hen is er dan ook alles aan gelegen om deze ontwikkeling te dwarsbomen. ***Real.tiff: Bestanden omzetten met de Helix Producer Basic is kinderspel. Encoderen Vanuit de meeste videobewerkingsprogramma kunt u direct exporteren naar één van de drie streamingformaten Windows Media (de bestanden krijgen dan het achtervoegsel wmv of wma), Realnetworks (rm-bestanden) of Quicktime (mov-bestanden). Realnetworks en Microsoft bieden daarnaast ook een gratis encodeerprogramma aan. Met Helix Producer Basic (www.realnetworks.com/products/producer) kunt u bestanden omzetten naar Realmedia die kunnen worden afgespeeld in Realplayer One. Met Windows Media Encoder kunt u de bestanden maken die Windows Media Player kan afspelen. Beide pakketten leveren kwalitatief prima bestanden en laten u zelf enkele instellingen aanpassen. Bovendien kunt u met deze pakketten ook een live-uitzending maken. Helaas heeft Helix Producer Basic een beperkt aantal mogelijkheden en is het dus verstandig om Windows Media Encoder te gebruiken. Dit pakket is enorm flexibel en zelfs met de oude Media Player 6.4 kan uw publiek de uitzending bekijken. Uw verzameling geëncodeerde audio- en videobestanden linkt u eenvoudig op uw website. De meeste providers bieden genoeg opslagruimte om een paar uur audio of video op kwijt te kunnen. ***Live.tiff: Begluren en meebeleven bij een live broadcast met Media Encoder. Het blijft leuk. Live video-broadcasting Wilt u anderen laten meegenieten van uw belevenissen, dan hebt u drie dingen nodig: een pc waarop u een videocamera of webcam hebt aangesloten, de Windows Media Encoder van Microsoft (www.microsoft.com/windows/windowsmedia/9series/encoder/default.aspx) en een internetverbinding. Start de Encoder en dubbelklik in de wizard op Broadcast a live event. Bij Video en Audio kiest u voor het capture device dat u wilt gebruiken. De beschikbare opties worden nu getoond. Klik op Volgende en kies voor Pull from Encoder en klik weer op Volgende. In dit venster past u desgewenst de poort aan waarover de data wordt getransporteerd. Klik op Volgende. Geef nu aan hoe de audio of video moet worden geëncodeerd. De keuze is afhankelijk van de verbindingssnelheid van de ontvanger. In het kader Data transfer rates ziet u welke voor uw doelgroep geschikt is. Klik op Volgende. Het event kunt u opslaan naar een bestand om het nog eens uit te zenden. Klik op Volgende. Desgewenst vult u hier gegevens in die zichtbaar worden in de Windows Media Player. Klik op Volgende. Een overzicht met de gekozen instelling wordt getoond. Zet een vinkje bij Begin broadcasting en klik op Voltooien om uw broadcast te beginnen. Vergeet niet uw publiek het internetadres te geven! U leest de url af onder Connections als de uitzending is gestart. ***Shoutcast.tiff Let er wel op dat u eigen gemaakte muziek gebruikt voor uw uitzendingen, de Buma Stemra luistert mee. Uw eigen radiozender Uw eigen radiozender op internet is snel en gratis te realiseren. Download om te beginnen de Shoutcast server van www.shoutcast.com en de schoutcast DSP plug-in voor Winamp 2.x. Download en installeer vervolgens Winamp 2.91 van www.winamp.com. Installeer nu de de Shoutcast DSP plug-in op de computer waarop u Winamp heeft ge'nstalleerd. U installeert de schoutcast server op de pc die in verbinding staat met het internet. Zijn alle installaties goed uitgevoerd, dan moet u een aantal instellingen veranderen. Druk inWinamp op ctrl+p om bij DSP/effect de Shoutcast plug-in te activeren en te configureren. Activeer de Shoutcast server en verander in de configuratie file alleen het wachtwoord, dat u vervolgens invult bij de settings van de plug-in. Met de microfoon op de geluidskaart of mengpaneel bent u nu klaar voor de eerste uitzending - geef wel de url door aan uw luisteraars. Vergeet niet de url voor de uitzending door te geven aan vrienden en bekenden. Komt u er niet uit, pak dan PCM juli erbij. Hier vindt u de hele installatie stap-voor-stap. ***Kader ***Instellingen.tiff: Het finetunen van de encoderingssettings is een vak apart. Instellingen bij het encoderen Encoderen is een kunst op zich. Natuurlijk kunt u altijd een standaard template gebruiken, maar soms moet u toch de instellingen wijzigen. Om u op weg te helpen vindt u hier een overzicht van de meest gebruikte termen. ***opsommingsbullets voor elk nieuw item*** FPS (Frames per second): iedere film is opgebouwd uit frames. Pal video, het systeem dat in Nederland wordt gebruikt, laat 25 frames per seconde zien. Om de bestandsgrootte te verkleinen kunt u het aantal frames per seconde verlagen. Een streaming video van 15 fps is nog goed te volgen. Resolutie: de afmeting van het videobeeld in hoogte en breedte. Door de resolutie te verkleinen kan de omvang van het bestand drastisch afnemen. Data rate: de hoeveelheid data die per seconde kan worden gebruikt om de film weer te geven. Data rate wordt meestal uitgedrukt in kilobytes per seconde (Kbytes/s). Bitrate: de hoeveelheid data die per seconde kan worden gebruikt om de film weer te geven. Bitrate wordt meestal uitgedrukt in kilobits per seconden (Kbits/s). Er gaan acht bits in één byte. Keyframes: een enkel frame dat een compleet beeld bevat. De opvolgende frames slaan enkel de veranderingen op ten opzichte van het keyframe. Meer keyframes per seconde betekent een betere kwaliteit maar ook een groter bestand. De'nterlaced: op tv is ieder frame opgebouwd uit twee velden of fields. Op de pc worden alleen hele frames weergegeven. Door beelden die voor televisie zijn gemaakt te de'nterlacen worden kleine artefacten verwijderd. Noise reduction: vrijwel ieder beeld bevat ruis. De hoeveelheid ruis onderdrukt u door Noise reduction in te schakelen. Aspect Ratio: de verhouding tussen de breedte en de hoogte van de afbeelding. Standaard-tv heeft een aspect ratio van 4:3, breedbeeld-tv heeft 16:9. Buffer Size: de hoeveelheid data in seconden die op de computer aanwezig moet zijn voordat de video begint te spelen in de mediaspeler. Variabele Bit Rate (VBR): bij een variabele bitrate bepaalt de encoder wanneer het aantal bits per seconde omlaag of omhoog moet. Bij rustige scènes met weinig beweging zal de bitrate lager zijn dan bij actiescènes. ***/kader ***kader 7 Tips voor het filmen 1. Film zo min mogelijk snelle beelden. De encodering hiervan kost veel moeite, zorgt voor fouten en levert grotere bestanden op. 2. Gebruik een statief. Bij het encoderen van video wordt veelal alleen het verschil tussen frames opgeslagen. Filmt u uit de hand, dan verandert ieder frame, waardoor de bestanden onnodig groot worden. 3. Film zoveel mogelijk close-ups. Deze zijn beter zichtbaar op filmpjes met een kleinere resolutie. 4. Zoom en pan (van links naar rechts filmen) zo min mogelijk. 5. Gebruik geen lichteffecten - de encodering hiervan gaat slecht. 6. Zorg ervoor dat gefilmde personen effen kleding dragen. Ruitjes en streepjes zien er niet goed uit na encodering. 7. Maak zo min mogelijk gebruik van bijzondere overgangen. Wipes, fades en dissolves zijn mooi om te zien maar na compressie blijft er weinig van over. ***/kader "

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten