Zakelijk twitteren voor beginners

Steeds meer managers en ondernemers willen twitteren, maar weten kennelijk niet goed hoe. Waarom je zakelijk zou willen twitteren weten wij ook niet. Maar goed, nu is er een boek waarin het zakelijk gebruik van twitter wordt uitgelegd.Nieuwe zakelijke twitteraars maken zich zorgen over hun Twitter-etiquette.

Ze ontdekken dat klanten en relaties het prettig vinden als ze op een persoonlijke manier twitteren. Maar hoe persoonlijk? Volgens communicatiedeskundige en twittertrainer Carlijn Postma moeten zakelijke gebruikers nog leren om de juiste toon aan te slaan. ‘Je moet jezelf blootgeven, en dat is best eng'.

Als je je netwerk via twitter wilt uitbreiden moet je ervoor zorgen dat je een menselijk gezicht krijgt, zegt Postma: ‘Je moet niet twitteren als ‘de manager', maar gewoon als Carlijn Postma. Vertel wat je bezighoudt tussen negen en vijf, maar twitter ook rustig over Pauw en Witteman en de sportprestaties van je kinderen.'

Bedrijven hebben zelden richtlijnen voor het omgaan met sociale media als Twitter. Hierdoor staan bedrijven soms in hun hemd als medewerkers twitteren over privé-uitspattingen. Bedrijven missen hierdoor bovendien kansen, Postma: ‘Medewerkers die open en eerlijk twitteren over hun werk en enthousiast klanten helpen zijn goud waard. Dat kun je als bedrijf bevorderen.'

In het  boek Zakelijk twitteren voor beginners beschrijft Postma de basisbeginselen van Twitter, de zakelijke mogelijkheden en de belangrijkste Twitter-etiquette. ‘Beginnelingen zijn verbaasd dat ze binnen enkele weken nieuwe persoonlijke contacten leggen via Twitter, ook met nieuwe klanten. Dan zijn ze om.' Het is maar dat u het weet. Het boek is per april te koop voor €12.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten