Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

YouTube gaat muziek en games verkopen

YouTube, de populairste videodienst ter wereld, gaat muziek en games verkopen en experimenteren met nieuwe advertentievormen om extra omzet te genereren.Google, de eigenaar van YouTube, wil de videodienst transformeren in een e-commerce dienst. Bezoekers moeten op termijn via de videodienst muziek, films, tv-programma's, boeken, concertkaartjes en games kunnen kopen. De producten worden gekoppeld aan de videofilmpjes die op de site te zien zijn. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld op YouTube naar een filmscène kijkt dan moet hij direct de film kunnen kopen.

YouTube gaat niet zelf de mediagerelateerde producten verkopen. Bezoekers van de videodienst kunnen een film of muziekbestand kopen via Amazon's MP3-winkel of Apple iTunes-winkel. Games kunnen gekocht worden via Amazon.com. Apple en Amazon krijgen een percentage van de omzet.

Investeerders willen dat Google eindelijk eens winst gaat maken met YouTube. Google heeft in 2006 voor $1,65 miljard de videodienst gekocht. Analisten verwachten dat wanneer bezoekers van YouTube via de videodienst gemakkelijk films, games en andere producten kunnen kopen, de site minstens $200 miljoen aan omzet per jaar kan binnenhalen.

Tot nu toe genereert Google alleen omzet via de AdSense-advertenties op de site. Google gaat experimenteren met nieuwe advertentievormen om de omzet uit advertenties te verhogen. Zo wordt het mogelijk dat een advertentiestrook onderaan een videoclip wordt getoond of dat iemand eerst een kort advertentiefilmpje moet bekijken voordat hij de videoclip te zien krijgt. Andere mogelijkheden zijn gesponsorde wedstrijden en reclamefilmpjes op de homepage.

Google verwacht tevens dat het nieuwe video-ID systeem meer advertenties zal opleveren. Met het ID-systeem kan een contenteigenaar, zoals muziek- en tv-producenten, zien wanneer kopieën van hun content naar de site worden ge-upload. Een contenteigenaar kan vervolgens de videoclip verwijderen of de videoclip laten staan en delen in de advertentie-inkomsten die YouTube genereert.

Elke minuut wordt er ongeveer 13 uur aan film ge-upload naar de videodienst. In augustus bezochten 330 miljoen mensen de site.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie