Yahoo wil Google en niet ''agressieve'' Microsoft

© CIDimport

Yahoo wil Google en niet ''agressieve'' Microsoft

Geplaatst: 4 februari 2008 - 08:02

Aangepast: 17 november 2022 - 08:43

Redactie ID.nl

Volgens een bron bij Yahoo wil het bedrijf liever samengaan met Google dan met Microsoft. Microsoft heeft vorige week een bod van $44,6 miljard op Yahoo gedaan. Google is niet blij met Microsofts bod.

Volgens een bron bij Yahoo wil het bedrijf liever samengaan met Google dan met Microsoft. Microsoft heeft vorige week een bod van $44,6 miljard op Yahoo gedaan. Google is niet blij met Microsofts bod. De zoekgigant vindt het bod agressief en slecht voor de openheid van het internet.Het management van Yahoo wil de gesprekken die het een aantal maanden geleden met Google had weer nieuw leven in te blazen. Yahoo wil liever een samenwerkinsgverband aangaan met Google dan overgenomen worden door Microsoft.

Volgens de krant The Wall Street Journal heeft Google-baas Eric Schmidt telefonisch contact opgenomen met Jerry Yang, de baas van Yahoo. Schmidt wil Yahoo helpen om Microsofts bod te weerstaan. Het is niet bekend wat Schmidt en Yang telefonisch hebben afgesproken. Het is ook goed mogelijk dat Yahoo de concurrenten Google en Microsoft tegen elkaar wil uitspelen om zo het overnamebedrag omhoog te drijven.

Aggressief bod


Google is niet blij met het bod van Micrsoft op Yahoo. Volgens de zoekgigant is het bod een agressieve poging om Yahoo over te nemen. De aankoop zou ook slecht zijn voor de openheid van het internet. Wanneer Microsoft Yahoo overneemt dan wordt het bedrijf volgens Google nog machtiger en kan het zijn monopoliepositie misbruiken om niet alleen de desktopmarkt in handen te krijgen maar ook de internetmarkt. Google vindt dat het belang van internetgebruikers voorop moet staan en dat de mededingingsautoriteit zeer kritisch naar het overnamebod moet kijken.

Microsoft reageerde op Google's ongerustheid met de mededeling dat de combinatie van Microsoft en Yahoo juist een competitievere markt creëert. Microsoft denkt dat een combinatie met Yahoo - in de volksmond YahooSoft genoemd - beter kan concurreren met marktleider Google. Volgens Microsoft heeft Google 75 procent van de betaalde online advertentiemarkt in handen.

Uit recent onderzoek blijkt dat Google 65 procent van de Amerikaanse zoekmarkt in handen heeft en 85 procent van de Europese zoekmarkt. Microsoft en Yahoo hebben gezamenlijk ongeveer 30 procent van de Amerikaanse zoekmarkt en tien procent van de Europese markt in handen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten