Yahoo en Google herzien samenwerking

Yahoo en Google gaan minder nauw samenwerken. De beide bedrijven hopen dat de nieuwe deal de ongerustheid bij adverteerders, concurrenten en het Amerikaanse ministerie van Justitie zal wegnemen.Google liet eerder weten dat het geen interesse had om met Yahoo samen te werken indien beide bedrijven weinig voordeel uit de samenwerking kunnen halen. Nadat in juli beide bedrijven hun voornemen om samen te werken op advertentiegebied hadden bekendgemaakt, besloot het Amerikaanse ministerie van Justitie een onderzoek te beginnen naar mogelijke kartelvorming.

Google en Yahoo domineren beide de online zoekmarkt.

In de nieuwe deal wordt er een limiet gesteld aan het percentage omzet dat Yahoo kan verdienen met Google-advertenties rondom zoekresultaten. Yahoo kan niet meer dan 25 procent marge op Google-advertenties krijgen. Ook geldt de deal nog maar voor twee jaar en niet tien jaar en kunnen adverteerders ervoor kiezen om hun advertenties niet op Yahoo te tonen.

Analisten verwachten dat de nieuwe deal de ongerustheid bij het ministerie van Justitie voor een groot gedeelte zal wegnemen. De vraag is alleen of de deal nog wel interessant is voor Yahoo. De internetgigant zal flink minder verdienen aan de advertenties van Google. Yahoo had verwacht het eerste jaar ongeveer $450 miljoen te verdienen met Google-advertenties. Met de nieuwe deal zal Yahoo maar tussen de $80 en $100 miljoen verdienen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten