Yahoo: Deal met Microsoft is nog steeds de beste optie

Nu Google heeft besloten om een samenwerkingsverband met Yahoo niet door te zetten, lonkt Yahoo weer naar de gunsten van Microsoft. Yahoo-baas Jerry Chang denkt dat een deal tussen Yahoo en Microsoft de beste optie is voor zijn bedrijf. Maar hij betreurt het dat Google uit de gesprekken is weggelopen.


Google is niet meer geïnteresseerd in een advertentiedeal met Yahoo omdat de Amerikaanse regering de beide bedrijven teveel restricties op wil leggen. Yahoo en Google zijn de sterkste spelers in de online-advertentiemarkt. Adverteerders, concurrenten en het Amerikaanse ministerie van Justitie zijn bezorgd dat een deal tussen de beide internetgiganten slecht is voor de competitie. De deal zou Yahoo ongeveer $800 miljoen per jaar opleveren.

Chang zegt dat hij open staat voor een overnamebod door Microsoft. Eerder liep een overname door Microsoft spaak omdat Chang een te hoge prijs vroeg voor zijn bedrijf. Een aantal grote aandeelhouders waren razend op Chang en de andere bestuursleden en probeerde tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering het gehele bestuur af te zetten. Om zijn bedrijf te redden, deed Chang een toenaderingspoging naar Google. Google was niet geïnteresseerd in een overname, maar wel in een exclusieve advertentiedeal.

Chang is bereid om Yahoo's zoekdienst te verkopen aan Microsoft. Chang benadrukte dat beide bedrijven nog helemaal niet in gesprek zijn over een eventuele overname. Chang wil dat Yahoo de beste toegangspoort tot het internet wordt.

Na de bekendmaking dat Google uit de advertentiedeal met Yahoo was gestapt, stegen de aandelen van Yahoo. Aandeelhouders hopen dat Chang zijn bedrijf voor tussen de $17 en $19 per aandeel verkoopt aan Microsoft. In mei was Microsoft bereid $31 per aandeel te betalen. Op dit moment kost een aandeel Yahoo ongeveer $15.

Chang wilde niet ingaan op geruchten dat Yahoo bezig is de AOL-divisie van Time Warner te kopen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten