WWDC 2015: Apple presenteert eigen muziekdienst Apple Music

Apple komt met een eigen muziekdienst. Daarmee probeert de dienst te concurreren met andere streamingdiensten als Spotify. Apple Music krijgt onder andere een eigen radiostation, en een sterke sociale component.

Apple Music krijgt een eigen radio-dienst, genaamd Beats1. Dat gaat 24 uur per dag, 7 dagen per week muziek draaien via internet. Die muziek wordt door DJ's uitgekozen, en 'niet door algoritmes', volgens Apple.

Artiesten krijgen een eigen pagina waar zij hun eigen muziek kunnen plaatsen. Daar staat een comment board bij, waar fans comments kunnen achterlaten op een album of een nummer.

Daarnaast krijgt Apple Music een belangrijke sociale component. Je kunt daarbij je eigen muziek uploaden naar je Apple-account, en op basis daarvan aanbevelingen krijgen van andere muziekluisteraars.

Dat doet allemaal een beetje denken aan Ping, een niet erg succesvolle dienst die Apple ooit toevoegde aan iTunes.

Apple Music kost 10 dollar per maand - de Nederlandse prijs is nog niet bekend. Dat ligt ongeveer in dezelfde prijsklasse als Spotify. De dienst is vanaf 30 juni te gebruiken. Uniek is dat er naast een iOS-app ook een app beschikbaar komt voor Android en Windows Phone.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten