Wifi-problemen iPad zitten in iPhone OS 3.2

De iPad heeft problemen bij het verkrijgen en behouden van wifi-toegang. Deze problemen zijn door Apple onderkend, maar inmiddels is ook duidelijk wat de oorzaak van de problemen is. Gelukkig gaat het niet om een hardwarefout, maar om een bug in iPhone OS 3.2.De iPad heeft last van een geheel of gedeeltelijk wegvallend wifi-signaal.

Na onderzoek door de Universiteit van Princeton is gebleken dat een fout in het iPhone OS 3.2 verantwoordelijk is voor dit probleem. De iPad vergeet namelijk na het verstrijken van de lease (het toewijzen van een ip-adres door een dhcp-server) het ip-adres te verlengen. De iPad gaat vrolijk door met het gebruik van het toegewezen ip-adres, terwijl de lease in de router verstreken is.

De wifi-problemen kunnen worden opgelost door in te loggen met een vast ip-adres, of door de netwerkverbinding kort in- en uit te schakelen. Een andere oplossing is het beeldscherm niet slot te laten springen; dan wordt de dhcp-lease wel vernieuwd. Overigens zijn er ook wifi-problemen gemeld in combinatie met dual-band routers van Linksys, maar hierbij zou Apple niet de schuldige zijn. Een oplossing hiervoor is het uitschakelen van de 5 GHz-band in de Linksys-router.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten