© CIDimport

Werknemers bezwijken onder e-mail

Geplaatst: 24 juni 2008 - 07:06

Aangepast: 17 november 2022 - 08:48

Redactie ID.nl

Werknemers in Nederland ontvangen samen per dag gemiddeld 210 miljoen e-mails. Twee jaar geleden was dat 'nog' maar 154 miljoen. De stijging zet door: over een jaar naderen we met z'n allen de 275 miljoen. Door die enorme overvloed komt het steeds vaker voor dat op berichten pas na lange tijd - of zelfs helemaal niet - gereageerd wordt.

Werknemers in Nederland ontvangen samen per dag gemiddeld 210 miljoen e-mails. Twee jaar geleden was dat 'nog' maar 154 miljoen. De stijging zet door: over een jaar naderen we met z'n allen de 275 miljoen. Door die enorme overvloed komt het steeds vaker voor dat op berichten pas na lange tijd - of zelfs helemaal niet - gereageerd wordt. Dat concludeert Heliview, dat in opdracht van Microsoft onderzoek heeft gedaan naar het gebruik van communicatiemiddelen tijdens het werk.

In totaal heeft bijna een half miljoen Nederlanders structureel te kampen met de grote hoeveelheid e-mail; 1,4 miljoen werknemers hebben er last van na drukke dagen en nog eens 1,7 miljoen werknemers worden hiermee geconfronteerd na enkele dagen vrij. Dit betekent dat ruim de helft van de Nederlandse beroepsbevolking wel eens last heeft van e-mail 'information overload'. Juist die overload zorgt vervolgens voor een trage respons. Nog geen derde van de berichten wordt binnen een uur beantwoord. Bij vier procent laat het antwoord meer dan een week op zich wachten en 3 procent wordt nooit beantwoord, wat neerkomt op 6,3 miljoen e-mails per dag.

Ruim de helft van de inkomende e-mail - 107 miljoen berichten per dag - bestaat uit berichten die om een bepaalde actie vragen, een derde is informatief en de rest moet worden doorgestuurd. Van de informatieberichten gaat 29 procent via één of meer ‘tussenstations', waarbij er gemiddeld vijf uur overheen gaat voordat de ontvanger de e-mail binnen heeft. Slechts dertig procent van de berichten die om een reactie vragen, wordt binnen een uur beantwoord. Overigens is een beantwoorde e-mail ook geen garantie voor effectieve communicatie: de respondenten vinden dat zij steeds vaker - in 13 procent van alle ontvangen antwoorden - algemene, nietszeggende reacties krijgen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten