Wereldwijde verkoop digitale muziek in 2006 verdubbeld

De verkoop van digitale muziek neemt nog steeds toe. De wereldwijde omzet in digitale muziek was vorig jaar $2 miljard, wat neerkomt op tien procent van alle verkochte muziek. Volgens de Federation of the Phonographic Industry (IFPI) compenseert deze groei echter niet de afgenomen omzet in verkochte muziekcd's.

De IFPI hoopt dat dit jaar de balans wordt bereikt en dat vanaf 2008 de totale omzet in verkochte muziek weer toeneemt.

Muziek voor draagbare mediaspelers is goed voor bijna de helft van alle digitale verkopen. Dit verschilt echter wel van land tot land. In Japan is het goed voor 90 procent, maar in de meeste andere landen ligt dat aandeel een stuk lager.

IFPI-voorzitter John Kennedy zegt dat de grote winnaar van de groei in digitale muziek de consument is. Met de komst van digitale muziekdiensten kan de consument 24-uur per dag winkelen in muziekwinkels die een onbeperkte voorraad hebben. Consumenten selecteren hun muziek bij verschillende winkels en in verschillende formaten. Zo kan de online consument een muzieknummer downloaden via iTunes, een muziekclip bekijken op YouTube en een ringtone kopen bij weer een andere online leverancier.

De IFPI ziet ook dat de vele acties (10.000 in 18 landen) tegen p2p-uploaders een positief effect hebben op het tegenhouden van internetpiraterij. Uit onderzoek blijkt dat 14 procent van alle eigenaren van draagbare mediaspelers hun content legaal kopen. Maar een evengroot aandeel downloadt zijn content illegaal via p2p-netwerken. De IFPI waarschuwt dat het de komende tijd ook actief achter hostingproviders aan gaat.


Bron: InfoWorld

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten