Wereldwijde recessie is goed voor Google

In het derde kwartaal van dit jaar heeft Google 26 procent meer winst gemaakt dan het jaar daarvoor. Ondanks de kredietcrisis gaat het goed met Google. Maar toch maakt de internetgigant zich zorgen over de aankomende wereldwijde recessie.Door de kredietcrisis spenderen bedrijven minder geld aan marketingactiviteiten. Het geld dat ze uitgeven aan advertenties willen ze zo optimaal mogelijk besteden. Elke advertentie moet onder de aandacht komen bij de doelgroep. Willen ze de beste online advertentieposities hebben dan moeten bedrijven wel naar Google stappen.


Wanneer het economisch slecht gaat dan worden consumenten prijsbewuster. Het internet is de beste plek om producten met elkaar te vergelijken en om de winkel te vinden die het beste product het goedkoopste aanbiedt. Consumenten die op koopjesjacht zijn, kunnen niet om Google's zoekdienst heen. En doordat bedrijven minder geld te besteden hebben, verwacht Google dat de vraag naar zijn goedkope Google Apps-dienst zal toenemen.

Op dit moment kan Google dus aan zijn aandeelhouders mooie groeicijfers presenteren. Behalve dat Google's winst in het derde kwartaal met 26 procent is toegenomen, heeft de internetgigant ook 31 procent meer omzet binnengehaald. Maar Google-baas Eric Schmidt denkt dat de kredietcrisis en de wereldwijde recessie niet aan Google zullen voorbij gaan. Schmidt ziet dat de economische situatie nu slechter is dan analisten vorige maand hadden verwacht. Niemand weet waar het dieptepunt van de crisis ligt. Om de aankomende recessie goed te overleven, gaat Google al zijn aandacht richten op zijn recessiebestendige zoekdienst.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten