Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Webwinkels in recessie?

De Nederlandse e-shops zijn in 2008 slechter bereikbaar geweest dan in 2007. Dit blijkt uit onderzoek van WatchMouse naar de prestaties van webwinkels. Was in 2007 de gemiddelde uptime 99.5%, in 2008 is die gedaald tot 99.4%. Verder zijn er 6 bedrijven in het rode gebied tegenover 4 in 2007. Geen goede score in de aanloop naar één van de drukste tijden van het jaar op online winkelgebied; de feestdagen.

Voor de vijfde keer op rij publiceert WatchMouse dit jaar de Site Performance Index voor Nederlandse webwinkels. Van de 38 geteste sites scoren maar 15 websites een uptime van 99.9% of meer. Dit percentage wordt in Service Level Agreements (SLA's) aangehouden als de minimale gewenste uptime. Alleen eBay heeft een bereikbaarheid van 100% en staat daarmee bovenaan in de lijst. Op de hielen gevolgd door Conrad.com, al sinds drie jaar in de top 3 van deze lijst. Opvallende dalers zijn Marktplaats.nl en Otto.nl die vorig jaar nog 100% scoorden, maar nu afzakken naar respectievelijk de 25e en 30e plaats.

Opvallende stijgers zijn er ook, Albert.nl en Beat-it verhuizen van de oranje naar de groene zone en Dixons zelfs van de rode naar de groene zone, een verschil van maar liefst 35 plaatsen.

"We winkelen steeds meer op het web, zo blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie voor webwinkeliers. Een omzet van 5 miljard euro wordt volgens deze organisatie dit jaar zeker gehaald. Ten op zichte van 2007 is dit een stijging van 28 procent," stelt Mark Pors, CTO van WatchMouse.
"Maar dan moet de deur wel open zijn, anders kan er niets worden verkocht. Het verbaast me dat dit na al die jaren dat wij het monitoren, nog steeds een uitdaging blijkt voor webwinkels," vervolgt hij.

Het onderzoek vond plaats in de periode van 18 oktober tot en met 18 november 2008. In deze periode werd elke vijf minuten door één van de controlestations van WatchMouse de homepage van de site opgehaald, zonder plaatjes of frames. Van 'downtime' is sprake als een site een foutmelding geeft of de HTML na acht seconden niet ontvangen is, en dit vanuit een tweede meetpunt bevestigd is.

Het complete bereikbaarheidsonderzoek is te vinden op: http://www.watchmouse.com/SPI/2008/eshops_NL.php

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie