Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Webnieuws houdt langer aandacht dan nieuws op papier

Lezers van online nieuws hebben langer aandacht voor een verhaal, dan lezers van de papieren krant. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. Deze conclusie weerspreekt het vooroordeel dat internetters zich minder lang concentreren op tekst dan krantenlezers.

The Poynter Institute, een Amerikaanse journalistenopleiding, deed onderzoek onder bijna 600 lezers. De deelnemers lazen dertig dagen lang zowel de papieren als online versie van een krant. Via eyetracking, een methode die bewegingen van ogen in kaart brengt, werd bepaald wát en hoe deelnemers lazen.

Lezers van online edities lazen gemiddeld 77 procent van de totale tekst van de artikelen die ze hadden uitgekozen te lezen. Lezers van ‘broadsheet' kranten lazen gemiddeld 62 procent van de artikelinhoud, en lezers van ‘tabloids' 57 procent.

Sara Quinn, leider van het onderzoek, was verbaasd over de resultaten. Zij presenteerde de resultaten tijdens een jaarlijkse conferentie van Amerikaanse krantenuitgevers. "Dit ontkracht de mythe dat lezers van tekst op internet een kortere aandachtsspanne hebben," zei ze tegen persbureau Reuters na afloop van de presentatie.

Een mogelijke verklaring voor de ‘grotere aandacht' voor een online verhaal, is dat krantenartikelen op papier soms langer zijn dan verhalen op internet. Deze verklaring geven de onderzoekers zélf echter niet. Ook is niet duidelijk wat het verschil is in aantal gelezen verhalen. Een lezer van online nieuws kan wel langer aandacht hebben voor de verhalen die hij uitkiest, maar misschien leest hij wel veel minder verhalen op internet dan dat hij doet van papier.

Werk met alternatieve formats
Volgens Quinn zou verder blijken dat lezers nieuws beter kunnen onthouden, als het op alternatieve manieren wordt gebracht. Alternatieve presentatievormen - in tegenstelling tot een verhalende tekst - zijn lijstjes, een vraag-en-antwoord formaat of een tijdlijn. Bij nieuws dat op alternatieve manieren werd gepresenteerd, gaven testpersonen meer correcte antwoorden over het nieuwsitem.


Bron: Emerce.nl

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie