Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Wat is er met Cuil gebeurd?

Cuil werd afgelopen juli met veel bombarie gelanceerd. De hele wereld was geïnteresseerd in de nieuwe zoekmachine die was ontwikkeld door voormalige Google-programmeurs. Volgens de ontwikkelaars had Cuil van alle zoekdiensten de grootste index. De zoekmachine had meer dan 120 miljard webpagina's geïndexeerd. De verwachting was dat Cuil een geduchte concurrent zou worden van Google. Maar het is nu oktober en we horen niets meer van Cuil, noch kennen we mensen die de "Google Killer" gebruiken.

Volgens de analytewebsite Net Applications is het marktaandeel van Cuil sinds de lancering alleen maar afgenomen. Cuil heeft nu een marktaandeel van rond de 0,00 procent. Zelfs obscure zoekdiensten als Excite (0,04 procent) en Lycos (0,01 procent) presteren beteren. Google, de zoekdienst die rake klappen zou krijgen van Cuil, heeft nog steeds 79,90 procent van de zoekmarkt in handen. Op de tweede plaats, met 11,01 procent, staat de zoekdienst van Yahoo.

Hoe kan het dat Cuil zo roemloos ten onder is gegaan? Teveel hype misschien? Misschien komt het doordat de zoekdienst niet perfect werkte toen het werd gelanceerd. Niemand buiten het bedrijf mocht de zoekdienst testen. Cuil vertelde wel aan toonaangevende bloggers en journalisten dat zijn zoekdienst de beste uitvinding was sinds gesneden brood. Maar daardoor was de teleurstelling op de dag van de lancering des te groter.

Een andere reden voor de teloorgang van Cuil kan zijn dat Louis Monier, de belangrijkste zoekingenieur bij Cuil een maand na de lancering vertrok. Monier was weggekocht bij Google. Voor Google werkte hij aan de zoekmachine van de veilingsite eBay en daarvoor was hij één van de oprichters van de zoekdienst AltaVista (0,09 procent marktaandeel). Na het vertrek van Monier is Cuil mogelijk de weg kwijtgeraakt. Het feit dat de zoekspider van Cuil sommige websites liet crashen, heeft ook niet in voordeel van de zoekdienst gewerkt.

Het lijkt er op dat het beste aan Cuil zijn PR-afdeling was. Het lukte de PR-mensen om $33 miljoen bij investeerders op te halen. Die zullen daar nu wel spijt van hebben.


Website: www.cuil.com

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie