Wat de overname van Slack door Salesforce betekent

© PXimport

Wat de overname van Slack door Salesforce betekent

Geplaatst: 15 februari 2021 - 09:18

Aangepast: 17 november 2022 - 08:57

Laura Jenny

CRM-grootmacht Salesforce koopt samenwerkplatform Slack. In een deal van 27,7 miljard dollar hebben de twee bedrijven eind vorig jaar overeenstemming bereikt over de acquisitie. Wat heeft deze voor invloed op zowel Slack als Salesforce?

CEO en mede-oprichter van Salesforce is er blij mee. “Dit is een match made in heaven. Samen zullen Salesforce en Slack de toekomst van bedrijfssoftware vormgeven en de manier veranderen waarop iedereen werkt in de volledig digitale wereld van werken vanaf elke locatie."

Er gaat dus wel degelijk iets veranderen en ook Slack lijkt daar volgens het statement alleen maar blij mee. CEO Stewart Butterfield: “Aangezien software een steeds belangrijkere rol speelt in de prestaties van elke organisatie, delen we een visie van verminderde complexiteit, meer kracht en flexibiliteit, en uiteindelijk een grotere mate van afstemming en organisatorische wendbaarheid. Persoonlijk denk ik dat dit de meest strategische combinatie is in de geschiedenis van software en ik kan niet wachten om aan de slag te gaan."

Butterfield heeft een punt. We werken steeds meer thuis en zijn daarmee steeds vaker afhankelijk van software. Denk bijvoorbeeld aan videoconferentiesoftware, maar dus ook project- en samenwerksoftware zoals Slack. Salesforce is op zijn beurt weer heel sterk in het ervoor zorgen dat iedereen altijd met de meest recente informatie werkt in de cloud, waar bovendien per klant maar één ‘kaart’ wordt aangemaakt. Waarbij dus alle informatie over de klant maar op één plek staat en ook maar eenmalig hoeft te worden gewijzigd.

Hoe de samenwerking er uit ziet

De vraag is wel hoe de twee bedrijven straks samenwerken. Als we kijken naar de vorige grote aankoop van Salesforce, namelijk Quip, dan zal Salesforce Slack zeker in zijn software integreren. Quip heeft het mogelijk gemaakt om documenten te delen. Slack zou kunnen bijdragen om Salesforce Chatter beter te maken en meer samenwerkingsmogelijkheden te bieden. Uiteindelijk is Slack een soort slow-chat-systeem waarbij je kanalen kunt aanmaken voor verschillende functies en waarmee je documenten kunt delen. Iets wat perfect zou passen binnen Salesforce, dat tot nu toe zelf weinig doet om zijn eigen Chatter beter te maken.

 

© PXimport

Salesforce heeft ook al aangegeven dat het van plan is om de interface van Slack te gebruiken voor Salesforce. Het is best bijzonder dat het grote Salesforce er straks juist uit gaat zien als Slack in plaats van andersom. Zowel Slack- als Salesforce-gebruikers hebben straks toegang tot het ecosysteem van het andere bedrijf. Dat betekent dat je waarschijnlijk om Slack te gebruiken straks dus niet per se Salesforce hoeft te hebben. Voor dat allemaal zo ver is, dat duurt nog even. De verwachting is dat de aankoop half 2021 volledig rond is.

Concurrentie voor Teams

Slack bestaat alweer sinds 2013. Mensen wilden destijds een online multiplayergame maken en ontwikkelden een eigen chatsysteem om samen te kunnen werken. Het was dan ook al gauw geliefd als apart bedrijf, zonder die gametak. Slack heeft in investeringsrondes meer dan 1 miljard dollar opgehaald en werd op 7 miljard in waarde geschat, voor het de beurs opging in 2020. Nog steeds wordt Slack enorm veel gebruikt: het heeft dagelijks meer dan 10 miljoen actieve gebruikers.

In ieder geval was het een goed moment voor Salesforce om toe te slaan en Slack te kopen. Slack is na het openbaar gaan 40 procent van zijn waarde verloren in 2020. Salesforce gebruikt de aankoop van Slack niet alleen om mogelijk straks zijn eigen software te verbeteren. Het lijkt het ook te doen als signaal naar Microsoft. 

Microsoft zou eerder Slack zijn aangeboden, maar heeft het laten schieten. Teams is nu helemaal Microsofts samenwerktool geworden, maar wat als Slack straks geïntegreerd wordt in de software van één van die andere giganten? Hiermee zou Salesforce’ software een grotere concurrent worden voor het bedrijf achter Windows.

Vooralsnog moet Microsoft dus vooral opboksen tegen Salesforce als CRM, in plaats van Salesforce als CRM én diepere samenwerktool. Hopelijk kan de integratie na de aankoop snel rond zijn, want veel Salesforce-gebruikers staan te springen om wat meer speelsheid binnen het platform. Ook dat is iets dat Slack met zich meebrengt. Het is geliefd om het kunnen toevoegen van gifjes en grappige emoji. Zeker nu de periode van thuiswerken langer en langer duurt, kunnen veel mensen wel een vrolijke oppepper gebruiken. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten