Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Waarom koopt Microsoft Linkedin?

Microsoft heeft met LinkedIn de grootste overname in zijn geschiedenis gedaan, maar de koop lijkt niet direct logisch. Tijd om eens te kijken naar wat de reden voor Microsofts overname is, en wat dat in de praktijk voor je betekent.

1. Wat is precies de deal?

Microsoft betaalt 26,2 miljard euro voor LinkedIn, omgerekend zo'n 23,2 miljard euro. Daarvoor krijgt Microsoft alle aandelen van LinkedIn, inclusief het geld dat het netwerk in kas heeft. Microsoft koopt de aandelen voor meer dan 43% méér dan ze op dit moment op de beurs waard zijn.

Bij de deal zit ook Lynda, een sociaal netwerk (een 'online learning platform') dat LinkedIn vorig jaar overnam.

LinkedIn is een verrassend lucratief bedrijf. Het heeft 433 miljoen gebruikers, waarvan er 2 miljoen betalen voor een premium-abonnement. Dat zijn voornamelijk bedrijven en recruiters. LinkedIn maakte in het laatste kwartaal van 2015 ruim 126 miljoen dollar winst, en hoewel dat minder was dan het jaar daarvoor ging de omzet van het bedrijf in datzelfde kwartaal 34% omhoog. Niet slecht voor een sociaal medium...

2. Wat merk je er voorlopig van?

In eerste instantie vrijwel niets. Zowel Microsoft als LinkedIn stellen dat het netwerk voorlopig onveranderd blijft. Ook de samenstelling van het bedrijf blijft zoals het is. Ceo Jeff Weiner blijft voorlopig nog de baas van het bedrijf, al rapporteert hij voortaan aan Satya Nadella.

Voorlopig merk je van de overname nog niets
Microsoft heeft officieel nog niet bekend gemaakt wat het wil gaan doen met LinkedIn, dus kunnen we er alleen maar over speculeren. Het lijkt echter logisch dat er binnenkort een algemene login komt voor zowel Microsoft-diensten als LinkedIn zelf, en dat je je profielen er aan elkaar kunt koppelen.

3. Microsoft en overnames is normaal geen groot succes, toch?

Microsoft heeft niet de beste reputatie als het gaat om grote overnames. Voornamelijk de overstap naar Nokia staat nog vers in het geheugen, want sinds de gigantische koop van 9,4 miljard (dollar) is er bijna niets meer over van het oude Finse bedrijf. Ook de investering van 8,5 miljard voor Skype is volgens critici niet even slim geweest voor het bedrijf. Bovendien heeft Microsoft nog steeds geen duidelijk verdienmodel voor Minecraft, het blokkenspelletje dat het in 2014 voor 2,5 miljard dollar overnam. En je zou ook bijna vergeten dat Microsoft in 2012 ook nog Yammer kocht, dat inmiddels door bijna niemand meer wordt gebruikt.

Toch laten de overnames wel goed zien welke kant Microsoft op wil. Skype is later vooral geintegreerd in Office-applicaties en in kantoor-chatprogramma Lync, en Yammer moest ook die kant op. Microsoft wil uiteindelijk meer applicaties die zich richten op de zakelijke markt, waar Microsoft ook steeds meer een verdienmodel ziet.

4. Maar waarom?

Microsoft weet straks precies waar en vooral hoe mensen werken - waardevol in combinatie met Office 365
"Waarom?" is de belangrijkste vraag die rondom de overname hangt. Het is namelijk niet meteen duidelijk wat Microsoft met LinkedIn wil doen, zeker niet voor zo'n hoog bedrag (26 miljard is veel meer dan analysten LinkedIn waard zeggen te vinden). Microsoft heeft geen beste reputatie op eht gebied van sociale media en LinkedIn is ook niet het meest voordehandliggende netwerk om te kopen (Slack zou bijvoorbeeld slimmer zijn).

Het gaat vooral om de data achter LinkedIn waar Microsoft veel bij kan winnen. Het bedrijf weet van 433 miljoen mensen waar ze werken, hoe ze werken, en waarom ze dat doen. Dat is waardevolle data voor Microsoft, dat zich met Office 365 vooral richt op de zakelijke markt. Wat dat betreft bieden de twee diensten het beste van twee werelden: Microsoft heeft een goed kantoorpakket, maar weet nu ook wie het nodig heeft en hoe het straks gebruikt wordt.

Ook belangrijk aan LinkedIns grote database is Microsofts recente richting naar 'machine learning'. Zeker nu Cortana een belangrijkere rol gaat krijgen binnen Windows 10 en andere Microsoft-onderdelen is het een slim idee dat te integreren in professionele omgevingen - en Microsoft weet wederom wie dat nodig heeft.

Veel van die aannames zijn vooral nog speculaties. Zowel Microsoft als LinkedIn heeft nog aangegeven wat er na de overname gaat gebeuren. We zullen dus moeten afwachten wat er gaat veranderen. Als het in ieder geval niet de kant van Nokia op gaat.

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: LinkedIn, overname

Nieuws headlines

Laatste reactie