Waarom huidige tv's geen 3D weer kunnen geven

© CIDimport

Waarom huidige tv's geen 3D weer kunnen geven

Geplaatst: 25 februari 2010 - 10:02

Aangepast: 17 november 2022 - 08:34

Redactie ID.nl

In principe zijn de huidige 100Hz- en 200Hz-lcd-tv's prima in staat om 3D-beelden weer te geven.

In principe zijn de huidige 100Hz- en 200Hz-lcd-tv's prima in staat om 3D-beelden weer te geven. Maar de nieuwe FHD3D (full 3D HD)-standaard maakt gebruik van een afwijkende beeldopbouw, waardoor alle huidige tv's en blu-ray-spelers (behalve de PS3) niets met de 3D-signalen aan kunnen vangen.

Een voor de hand liggende 3D-oplossing (waar sommige 3D-techniek ook al gebruik van maken) is het alternerend weergeven van beelden voor het linker- en rechteroog. Dit kan alleen bij een verversingsfrequentie van 100 Hz (waarbij elk oog het beeld op 50 Hz waarneemt) of 200 Hz (100 Hz per oog). Omdat er redelijk veel tv's op de markt zijn die 100 Hz (of zelfs 200 Hz) ondersteunen lijkt dit een logische oplossing.

Helaas. De FHD3D-standaard maakt geen gebruik van alternerende beelden, maar een techniek met de naam over/under. In plaats van 1920x1080-frames stuurt de speler 1920x2205-frames naar de tv. Eén van deze frames bevat de beelden voor beiden ogen, plus wat speciale informatie. Om de 1920x2205-frames over te zetten is een doorvoersnelheid van 6,75 Gbit/s nodig.

Het interessante aan deze doorvoersnelheid is dat de huidige hdmi 1.3-standaard al snel genoeg is om FHD3D-signalen door te geven (de standaard schrijft 10,2 Gbit/s voor). Mocht een hdmi 1.3-speler voorzien zijn van softwarematige encoding/decoding in plaats van een discrete chip, dan is FHD3D met een firmwareupdate mogelijk te maken. De enige speler in de markt waarbij dit mogelijk is, is de PlayStation 3.

De complete techniek inclusief alle valkuilen wordt bij HDGuru3D goed uitgelegd. Wie uiteindelijk van plan is over te stappen op 3D kan het beste nu al rekening houden met zijn aankopen...

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten