Waarom Apple en Epic zo met elkaar overhoop liggen

© PXimport

Waarom Apple en Epic zo met elkaar overhoop liggen

Geplaatst: 29 september 2020 - 06:15

Aangepast: 17 november 2022 - 08:57

Laura Jenny

Het was groot nieuws toen één van de grootste, meest populaire games van dit decennium ineens uit de App Store van Apple verdween. De reden? Epic had een eigen betaalsysteem binnen Fortnite geïntroduceerd, waardoor Apple niet langer 30 procent van de inkomsten kon opeisen. Er is echter meer aan de hand met de App Store en het beleid van Apple.

Apple heeft niet zomaar de game uit de App Store gegooid. Het wil heel duidelijk Epic als een voorbeeld stellen. De maker van Fortnite houdt zich namelijk volgens Apple niet aan de regels en daarop volgen nu eenmaal sancties. Naast het spel is zelfs het hele ontwikkelaarsaccount verdwenen. Tenminste, dat is gedeeltelijk zo, want in een rechtszaak heeft Epic wel kunnen zorgen dat zijn andere ontwikkelaarsaccount online bleef.

Gelukkig maar, want het game-ontwikkelplatform Unreal Engine zit gekoppeld aan dat ontwikkelaarsaccount. Het zou voor veel ontwikkelaars funest zijn als de Unreal Engine of de support hiervan zou verdwijnen binnen iOS. Toch heeft Epic niet overal de winst: een rechter heeft uitgesproken dat Apple Fortnite inderdaad mag blokkeren. Fortnite omzeilt met zijn methode om V-bucks in de app te kopen zeer actief de betalingen via de App Store, wat tegen de regels is.

Verstrekkende gevolgen

Epic is hierop een complete campagne begonnen, inclusief video die zich laat vergelijken met George Orwells 1984. Een campagne die veelvuldig in het nieuws is geweest. Hoewel het daarin lijkt alsof Epic er redelijk alleen in staat, zijn ook andere bedrijven opgestaan tegen het beleid van Apple. Microsoft was er bijvoorbeeld niet mee akkoord geweest als de Unreal Engine in gevaar zou zijn. Niet alleen omdat het zelf ook meerdere games op die engine heeft ontwikkeld, maar ook omdat gamers en ontwikkelaars de dupe worden van regels van Apple.

Er speelt bovendien meer. Het strenge beleid van Apple is ook van toepassing op bijvoorbeeld het streamen van games. In eerste instantie liet Apple zelfs helemaal geen gamestreamdiensten toe binnen zijn appwinkel. Inmiddels staat het gamestreamdiensten wel degelijk toe, maar dan moet wel van elke game een aparte pagina worden gemaakt.

Microsoft, maar ook Facebook, zijn hier niet over te spreken. In de dienst xCloud staan ongeveer 150 games en het is een monnikenwerk om voor elke game een aparte pagina te maken binnen de App Store. Zeker als die ook nog allerlei informatie moet bevatten van Apple, waaronder reviews van gebruikers.

 

© PXimport

De gewraakte 30 procent

Facebook heeft ook nog iets in de melk te brokkelen over de beruchte 30 procent die Apple claimt op in-app-aankopen. Het geldt namelijk ook op bijvoorbeeld evenementen op Facebook waarvoor mensen kaartjes kopen via Facebook zelf. Doe je dit op een iOS-apparaat, dan moet de evenementorganisator 30 procent afstaan aan Apple. Facebook waarschuwt hier nu heel actief voor, door aan te geven dat Apple van eventorganisatoren (die het nu al zo moeilijk hebben) ook nog eens 30 procent afneemt.

Ondertussen begint Apple terug te slaan. Het heeft Epic voor de rechter gesleept om misgelopen inkomsten. Zo meent Apple dat Epic er nu door het overtreden van de regels voor heeft gezorgd dat Fortnite niet in de App Store beschikbaar is, waardoor Apple inkomsten mist. Apple heeft de game bovendien eerder veel aandacht en promotie gegeven binnen die App Store. Een ingewikkelde, ietwat moeilijk meetbare situatie waar de rechter zich over mag gaan buigen.

Maat is vol

Ondertussen lijkt de maat vol bij steeds meer bedrijven. Zo hebben Epic, Tinder en Spotify met zijn drieën een eenheid gevormd die in protest is tegen de commissie van 30 (soms 15) procent die ze moeten afstaan. Zeker gezien het feit dat Apple zijn eigen diensten altijd meer aandacht geeft, waardoor de concurrentie nog zwaarder is. Het speelveld moet gelijk zijn, vinden ze.

Bovendien moeten game-ontwikkelaars dezelfde kansen krijgen in de app-industrie. Plus: ontwikkelaars moeten niet worden gedwongen om een betaalsysteem te gebruiken. Niet van Apple, maar ook niet van andere aanbieders. Hierin moet de keuze vrij zijn.

Er is een document met eisen opgesteld en die ligt nu op het bureau van Tim Cook, de ceo van Apple. Al heeft Apple al vaker gezegd dat het beleid vooral is gestoeld op het feit dat Apple alle apps nog grondig op kwaliteit checkt, een antwoord is hard nodig. Als het niet aan deze bedrijven is, dan wel aan de Europese Commissie. De commissie is sinds kort een onderzoek begonnen naar de macht van Apple als het om de App Store gaat.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten