Voorwaarden Apple's abonnementsdienst staan ter discussie

© CIDimport

Voorwaarden Apple's abonnementsdienst staan ter discussie

Geplaatst: 16 februari 2011 - 10:10

Aangepast: 17 november 2022 - 08:52

Redactie ID.nl

Hoewel veel mediabedrijven in afwachting waren van de ondersteuning van abonnementsvormen op de iPad, staan de regels die Apple daaraan verbindt nog wel ter discussie.

Hoewel veel mediabedrijven in afwachting waren van de ondersteuning van abonnementsvormen op de iPad, staan de regels die Apple daaraan verbindt nog wel ter discussie.

De Apple iTunes App store fungeerde voorheen meer als een kiosk waar losse nummers van bijvoorbeeld magazines kunnen worden gekocht voorde iPad,maar waarop geen abonnement genomen kan worden. Sinds gisteren is het mogelijk om een abonnement te nemen mits de mediabedrijven zich aan Apple’s voorwaarden houden.

Een van die voorwaarden is dat Apple 30% provisie ontvangt wanneer een klant via iTunes content aanschaft voor de iPad. Bedrijven mogen dezelfde content ook op hun eigen website aanbieden waarbij ze uiteraardgeen provisie afdragen,maar de prijs van de content in de  iTunes App Storemag niet hoger liggen dan waarvoor de uitgeverij het op zijn eigen website aanbiedt. Ook is het niet toegestaan om vanuit de App zelf naar de website van de uitgever te linken om een transactie te doen. Zo mag bijvoorbeeld Amazon via hun Kindle App op de iPad dus geen boeken meer verkopen,maar moet dat via Apple waardoor die 30% provisie ontvangt. Apps die niet voldoen aan de nieuwe richtlijnen van Apple hebben tot 30 juni de tijd om dat te veranderen.

Een andere abonnementsvoorwaarde die vooral slecht lijkt te vallen bij de media-aanbieders, is het feit dat het lastiger wordt om informatie over lezers te ontvangen. Apple geeft gebruikers namelijk de optie om hun naam en e-mailadres met de betreffende uitgever te delen, doen zij dit niet dan krijgt de uitgever dus ook geen informatie omtrent hun lezers. Apple zegt dit te doen om de privacy te beschermen van de gebruikers. Media-aanbieders verwachten dat gebruikers er voor zullen kiezen hun gegevens niet te delen,terwijl veel uitgeverijen daarvan afhankelijk zijn om adverteerders te werven en nieuwe producten aan hun lezers aan te kunnen bieden.

De meeste uitgeverijen zijn momenteel terughoudend met de aankondiging of ze met een abonnementsvorm op de iPad zullen verschijnen. Ook hebben veel uitgeverijen hun eigen betalingssystemen, waarbij gekeken moet worden hoe dat model kan werken met Apple’s abonnementsdienst.

Elle en Popular Science zijn momenteel de enige magazines die zich hebben aangemeld voor de abonnementvorm via de App Store. Hoe videocontent onder de nieuwe abonnementsvorm zal vallen is nog niet geheel bekend.

Verschillende juristen verwachten dat Apple te maken zal krijgen met enkele antitrustzaken naar aanleiding van de nieuwe abonnementsvorm.

[Via The Wallstreet Journal online]

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten