Voorlopig aan de grond: Is de Boeing 737 Max veilig?

2019 is tot nu toe niet het beste jaar voor de luchtvaart. Er zijn al meerdere low budget-maatschappijen omgevallen en dan is er ook nog iets mis met de Boeing 737 Max. Je kunt je afvragen, ‘is de Boeing 737 Max veilig?’ We gaan daarvoor wat dieper in op de recente problematiek rond dit specifieke vliegtuig.

Boeing 737 Max is de vierde generatie Boeing 737, het best verkopende straalverkeersvliegtuig ooit. In oktober 2018 vond het eerste ongeluk met de Boeing 737 Max 8 plaats. Toen kwam de vlucht van Lion Air in Indonesië naar beneden. Dit jaar in maart volgde eenzelfde toestel van Ethiopian Airlines, dat bij Addis Abeba crashte. Bij beide ongelukken tezamen zijn 346 dodelijke slachtoffers te betreuren.

Toen het eerste ongeluk met de Boeing 737 Max was gebeurd, werden er uiteraard al vraagtekens gezet bij de kunnen van het vliegtuig. Toen vijf maanden later echter dat tweede toestel naar beneden kwam, besloten diverse landen het luchtruim te sluiten voor deze specifieke toestellen. Uiteindelijk besloot heel Europa de vliegtuigen te weren. Echter had Amerika die regels in eerste instantie niet. Bovendien bleef het Amerikaanse Boeing volhouden dat de toestellen oké waren.

Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS)

Het bleek later dat bij beide ongelukken de stijgsnelheid erg varieerde na de start. Ligt dat aan de piloten of aan het toestel zelf? Volgens de Amerikaanse vakbond van piloten is het bizar dat er geen simulatoren zijn waarmee piloten kunnen oefenen om met de Max te vliegen. Veel piloten gebruiken daardoor maar vliegtuigsims op hun eigen computer. Boeing zegt dat 737 Max bijna net zo vliegt als eerdere versies van de 737, waardoor er geen speciale simulator nodig zou zijn. Al erkent het bedrijf wel dat de crashes dezelfde oorzaak hebben.

Maar wat wordt er gedaan aan de driehonderd toestellen die nu niks doen op de grond? Aan de toestellen apart niets, want Boeing moet voor alle toestellen in een keer zorgen dat er een oplossing komt. Die is er waarschijnlijk in de vorm van het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), dat in principe alleen ingeschakeld wordt bij noodsituaties. Het is een systeem dat ervoor zorgt dat de neus van het vliegtuig naar beneden wordt geduwd zodra deze te snel stijgt. Dat is namelijk het grote probleem van dit type vliegtuig.

Boeing 737 Max veilig

© PXimport

De neus stijgt te snel omdat in de Max de motor net even op een andere plek zit, wat ervoor zorgt dat er minder brandstof nodig is. Maar het zorgt er ook voor dat het vliegtuig net even anders vliegt. MCAS moet dat helpen stabiliseren, maar het systeem is maar moeilijk te overrulen door piloten. Als het al lukt, dan treedt het na vijf seconden toch weer in werking. Dit blijkt uit de communicatie-informatie uit de cockpit van beide vluchten.

Software-update voor vliegtuig

Bij de ongelukken wordt gedacht dat het MCAS werd geactiveerd als reactie op informatie die niet klopte. Het systeem dacht dat de invalshoek een x aantal graden was, terwijl dit niet het geval was. Hierop begonnen de vliegtuigen te veel te dalen. Voor het MCAS maakt Boeing momenteel een software-update, zodat dit anders zal werken. Bovendien heeft het controlesysteem van het toestel nog wat werk nodig, waardoor de toestellen nog wel weken aan de grond blijven.

Het is ook niet makkelijk om goed te bewijzen dat de Boeings dan wel veilig te gebruiken zijn. Boeing heeft voor de zekerheid de productie van de al bestelde vliegtuigen van 52 naar 42 opleveringen per maand teruggeschroefd. Er staan er nog meer dan 4.500 in bestelling. Echter is er voor het eerst in zeven jaar al een maand lang geen enkele nieuwe bestelling voor een 737 geweest.

Financieel drama

Luchtvaartmaatschappijen hopen op een snelle software-update, want het is een financieel drama. In Nederland heeft bijvoorbeeld Tui 15 vliegtuigen. Als die niet half juli zoals wordt verwacht weer de lucht in mogen, maar de hele zomer aan de grond blijven, dan lopen de kosten op tot wel 100 miljoen euro. Er moeten namelijk voor alle passagiers vervangende toestellen worden geregeld.

Het is echter de vraag of het allemaal zo snel zal gaan. Zelfs als de Amerikaanse autoriteiten aangeven dat Boeing voldoende heeft gedaan om toestellen veilig te maken, dan is het nog afwachten hoe bijvoorbeeld de Europese luchtvaartautoriteit EASA daar tegenover staat. En vervolgens is het ook nog per land om te besluiten de toestellen al dan niet toe te staan in het luchtruim. Kortom, er komt nog een heleboel besluitvorming aan te pas voor we weer plaatsnemen in een 737 Max.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten