abonneren

Volkswagen e-Käfer is elektrische oldtimer

De e-Käfer is een elektrische oldtimer waarvan de brandstofmotor vervangen is door accu’s en een elektromotor. Op de International Motor Show in Frankfurt presenteerde Volkswagen technologie die oude kevers de 21ste eeuw in katapulteert.

Zeker, een Tesla Model 3 is een bolide waarmee je voor de dag kunt komen. Het is een icoon van deze tijd, omgeven door de stralenkrans van Elon Musk. Elektrisch aangedreven loopt dit vervoermiddel vooruit op de volledig anders ingerichte energie-infrastructuur van de toekomst.

Toch blijven heel wat mensen nostalgische gevoelens koesteren voor de tijd dat auto’s gulziger, viezer, roestiger, zeg maar gerust slechter van kwaliteit waren. Neem de Volkswagen Kever. Deze staat bekend om zijn luidruchtige motor, slechte acceleratie en lage topsnelheid. De carrosserie is even klimaatbestendig als de Groenlandse ijskap. Rijcomfort en veiligheid zijn op z’n zachtst gezegd dubieus.

Het was Adolf Hitler die het initiatief nam voor een bescheiden gezinsauto waarin twee volwassenen en drie kinderen zich over de gloednieuwe Autobahn zouden kunnen verplaatsen. Daarbij mocht het vehikel volgens de Führer niet meer dan zeven liter per honderd kilometer verstoken en niet meer dan 1000 reichsmark per stuk kosten (voor inflatie gecorrigeerd circa 5000 euro). Hij schijnt ook persoonlijk te hebben verordonneerd dat de motor luchtgekoeld moest zijn omdat hij deze techniek betrouwbaarder achtte dan vloeistofkoeling. Net als de eerder geïntroduceerde ‘Volksempfänger’ – een goedkoop radiotoestel – diende de ‘Volkswagen’ uiteraard eerst en vooral om de band tussen Führer en volk te bestendigen.

De massaproductie van de auto zou echter pas na de oorlog op gang komen. Om de duistere ontstaansgeschiedenis ervan uit te wissen werd de nationaalsocialistische term ‘Volkswagen’ vervangen door de vriendelijk-naieve benaming Käfer. Deze pr-truc pakte verrassend goed uit. Onder de namen Beetle, Coccinelle, Maggiolino en natuurlijk Kever zou het ronde vervoermiddel de wereld veroveren. Tot 2003 werden er 21,5 miljoen van gebouwd.

Emotioneel proces

De techniek van de Kever mag dan volkomen achterhaald zijn, ooit stak hij qua betrouwbaarheid met kop en schouders uit boven vergelijkbare, voor de kleine beurs bedoelde auto’s. Als bonus vormt de door Béla Barényi en Ferdinand Porsche ontworpen Kever een streling voor het oog. Geen wonder dus dat menig old timer-hobbyist zichzelf op zonnige dagen uitlaat in zijn Kever of – nog beter – Kever Cabriolet.

De vraag is alleen: hoe lang is dat nog ongestraft mogelijk? In een tijd waarin het rijden van een dieselauto al als behoorlijk fout geldt, kan het nooit lang meer duren voordat iemand de term ‘oldtimer-schaamte’ oppert. Zomaar een beetje in zo’n smeerpijp rondtoeren om in het Groene Hart fietsers te vergiftigen – dat kun je toch niet maken?

Volkswagen AG is niet blind voor deze ontwikkeling. In 2015 werd het bedrijf aan de schandpaal genageld vanwege grootschalige fraude met software in dieselauto’s. Deze zogenoemde ‘sjoemelsoftware’ bleek in staat te detecteren wanneer een auto zich op de testbank bevindt om gecontroleerd te worden op de productie van schadelijke stoffen. De motor schakelde dan naar een zuinige stand teneinde de werkelijke uitstoot van de zogenaamd milieuvriendelijke dieselmotoren te verhullen. ‘Dieselgate’ bracht Volkswagen – en in feite de hele Duitse auto-industrie – enorme reputatieschade toe. Sindsdien zegt het bedrijf de koers verlegd te hebben naar een elektrische toekomst. Er zijn steeds meer hybride en elektrische modellen verkrijgbaar, waaronder de Volkswagen e-Up!. De tweede generatie van deze relatief goedkope elektrische auto heeft een niet onaardig bereik van ruim 250 kilometer, genoeg om op één acculading van Rotterdam naar Groningen te rijden.

Reïncarnatie

De e-Up! vormt de basis van een opmerkelijk initiatief dat begin september door Volkswagen werd aangekondigd: de e-Käfer. Dit is geen nieuwe, elektrische versie van de Kever, maar een programma om oude Kevers een reïncarnatie te laten ondergaan tot moderne elektrische auto’s. “De geëlektrificeerde Kever combineert de charme van onze klassieke auto met de mobiliteit van de toekomst,” aldus Thomas Schmall van Volkswagen op de International Motor Show in Frankfurt. “We gebruiken innovatieve componenten om historisch belangrijke voertuigen elektrisch te maken – en dat is een emotioneel proces.”

Om dat emotionele proces tot een goed einde te brengen, worden in de vloer van de Kever veertien batterijmodules aangebracht. Volkswagen doet dat niet zelf, maar heeft het uitbesteed aan het bedrijf eClassics in de buurt van Stuttgart. Daar worden ook de elektrische motor en de versnellingsbak van de e-Up! ingebouwd. De auto wordt daar niet bepaald lichter op: met een gewicht van 1280 kilo is een e-Käfer ruim een halve ton zwaarder dan zijn eerdere, dorstige incarnatie.

Niettemin presteert hij stukken beter. De 60 kW-motor versnelt de auto in vier seconden tot 50 kilometer per uur en in acht seconden tot 80. En waar de klassieker met zijn lucht- en oliegekoelde boxermotor puffend en steunend de 100 km/uur aantikt, trekt de e-versie door tot 150 km/uur. Het bereik bedraagt volgen Volkswagen zo’n 200 kilometer. Opladen gaat snel: na slechts een uurtje aan de kabel heeft de e-Kever er alweer 150 kilometer lang zin in.

Van buiten ziet de geëlektrificeerde Kever er hetzelfde uit – de stekkeringang is weggewerkt onder een van de achterlichten. Van binnen is er één opvallend verschil: onder de achterklep, waar eerst de boxermotor zijn luidruchtige arbeid verrichtte, gaapt nu een leegte waarin bagage kan worden meegenomen.

Vreemd huwelijk

Natuurlijk: er zullen altijd romantici blijven bestaan die vinden dat een Kever zonder dat kenmerkende blikken motorgeluid geen Kever mag heten. Maar het is even goed voorstelbaar dat heel wat liefhebbers dit merkwaardige huwelijk tussen jaren 30-design en 21ste eeuwse technologie op waarde weten te schatten. Hoe diep zij daarvoor in hun buidel dienen te tasten heeft Volkswagen helaas nog niet bekend gemaakt. Ondertussen heeft het concern volgens Schmall ook elektrische plannen met de Porsche 356, evenals met de ‘Bulli’ – het legendarische hippiebusje. Wie weet sluit het sentiment dat daar nog altijd omheen hangt nog het beste aan bij het ideaal van een emissievrije, groene toekomst.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: Verkeer, Duurzaamheid

Laatste Vacatures