abonneren

Vliegende auto’s: hoe realistisch is dat?

Google een keer ‘vliegende auto’s’ of ‘flying cars’ en de zoekresultaten tonen vooral artikelen over de vraag of deze Jetsons-achtige fantasie ooit realiteit kan worden. En of dat nu al is, of dat het slechts om toekomstmuziek gaat. Gloren er echt vliegende auto’s aan de horizon, of zijn ze slechts een fata morgana? Deze bedrijven werken er in ieder geval hard aan om dit waarheid te maken.

Nu het discours in de techwereld veelal draait om zelfrijdende auto’s, is het niet vreemd dat de vraag van vliegende auto’s weer opduikt. Het zou ook een heel belangrijk probleem oplossen, namelijk dat van files. De eerste vliegende auto zal waarschijnlijk de AeroMobil zijn. Dat is een een vliegende auto die zich vooral laat vergelijken met een vliegtuigje en iets minder met een auto. Toch is het zes meter lange voertuig echt een auto waar je met twee personen in kan en die je bestuurt met een stuurwiel zoals je gewend bent, maar ook met een knuppel voor als de wielen van de grond komen.

Als hij opstijgt, heeft hij geen kerosine nodig: benzine volstaat. Hij kan met benzine wel 700 kilometer vliegen (ongeveer 200 km per uur, ten opzichte van 160 km per uur op de weg). Dat klinkt makkelijk, maar dat is het niet per se. Je hebt namelijk een baan van minimaal 250 meter nodig om op te stijgen. Als je in de file staat en het zat bent, dan kun je niet direct opstijgen en wegwezen. Sowieso kun je je afvragen hoe snel je dit apparaat zal kunnen kopen: hij wordt over een paar jaar pas verwacht en zal waarschijnlijk een flink prijskaartje dragen van 1 miljoen dollar.

Uber en Lilium Jet

Uber heeft ook grootse plannen, want het wil in samenwerking met NASA Uber Elevate lanceren. Dit is een vloot kleine vliegtuigjes die net als een duif (of helikopter) in een keer verticaal kunnen opstijgen en waarmee je dus wel direct de file kunt ontsnappen. Volgens Uber duurt een vluchtje van San Francisco naar San Jose 18 minuten. Niet slecht voor 70 kilometer. De kosten vallen ook heel erg mee, want voor 18 euro moet die afstand te halen zijn.

Het Duitse Lilium is een taxi zonder wielen. Hij vliegt bovendien niet op benzine of kerosine, want hij heeft alleen elektriciteit nodig. Het voertuig stijgt op met 35 rotors, en laat zich dus het beste vergelijken met een drone. Hoewel hij, als hij eenmaal is opgestegen, gebruikmaakt van vleugels om vooruit te komen. Net als Uber denkt Lilium aan ongeveer eenzelfde prijs per “rit” als in een gewone rijdende taxi.

Pal-V

Pal-V is een interessante, want dit is een Nederlands bedrijf dat in de wereld van vliegende auto’s stapt. Pal-V is ook voor 2 personen en hij kost zes miljoen euro. Het is een soort driewieler met een propellor en rotors. In 2019 wordt deze op de markt verwacht.

Zee.Aero en Terrafugia

Een ietwat vreemd project is Zee.Aero. Er is amper wat over bekend, behalve dat het dik gesponsord wordt door Larry Page, die ooit hielp Google op te richten. Er zou al 100 miljoen dollar in zijn gestoken door de man die het bedrijf in 2010 startte. Er zijn een heleboel geruchten, maar een echt apparaat hebben we nog niet gezien van Zee.Aero.

Welk papiertje heb je nodig?

Je kunt je in deze wereld van hybride voertuigen afvragen welk papiertje je uiteindelijk nodig hebt. Een rijbewijs of een vliegbrevet? Het antwoord daarop is beide, want je gaat zowel autorijden als vliegen. Het maakt daarin niet uit of je een helikopterbrevet of een vliegtuigbrevet hebt, want voor beiden heb je waarschijnlijk sowieso een PPL nodig, een vliegbrevet voor privépiloot. Je mag over de hele wereld vliegen zonder maximum aantal passagiers.

Waar de meeste vliegende auto’s voor slechts twee personen zijn, is de TF-X voor vier passagiers. Betekent dat dat er nog een vijfde piloot in past? Niet echt. TF-X wordt semi-autonoom, dus hij vliegt op de navigatie nadat jij het adres hebt ingetypt. Het Amerikaanse bedrijf Terrafugia maakt een voertuig dat op elektriciteit werkt en verticaal kan opstijgen. Ook deze heeft vervolgens vleugels die ervoor zorgen dat hij vooruitkomt. Er zit een best dikke motor in TF-X van 300 pk, waarmee je 322 kilometer per uur kunt vliegen. Na 800 kilometer heb je wel een “tank”-beurt nodig.

Toekomstmuziek?

Vliegende auto’s in Nederland zijn er dus al, zo heeft Pal-V bewezen. Het laat nog wel even op zich wachten voordat deze echter standaard zullen zijn. Het zijn dure apparaten, variërend van een paar ton tot bijna 10 miljoen euro.

Hoe bedrijven als Uber en Lilium het voor elkaar gaan krijgen taxiritten aan te bieden voor eenzelfde bedrag als de auto nu, dat zullen we ook waarschijnlijk pas over een aantal jaren weten. Dan zijn we namelijk wel weer iets dichterbij dat toekomstbeeld van het voorbij zien vliegen van een zelfrijdende auto. Tenminste, als de regering hard doorwerkt, want als de wet- en regelgeving van de drone een voorbode is, dan kan die van de vliegende auto nog heel wat voeten in aarde hebben.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: Verkeer