Er zijn in het tweede kwartaal 50 miljoen televisies met platte schermen geproduceerd. Dit is 3% meer dan het voorgaande kwartaal en 12 % meer dan vorig jaar. Dit betreft voor het merendeel lcd-tv’s.

De dalende prijzen van de lcd-tv’s zijn de belangrijkste reden voor de groeiende verkoop. De lage prijzen beïnvloeden ook de verkoop van plasma-televisies, waarvan er 3% minder verkocht worden.

Door de economische recessie staat de verkoop van televisies onder druk. De televisiefabrikanten hebben hun verkoopverwachtingen naar beneden bijgesteld. Ze verwachten er in 2011 200 miljoen te verkopen. Dit is nog steeds 11 procent meer dan in 2010.

Samsung blijft ook in het tweede kwartaal de grootste fabrikant van televisies, met een marktaandeel van 17%. LG en Sony hebben een marktaandeel van respectievelijk 13 en 11 procent. De Chinese fabrikanten van televisies zijn sterk in opkomst. Volgens marktonderzoeker Displaybank hebben de door leds verlichte tv’s een marktaandeel van 39 % bereikt. De fabrikanten hadden hogere verwachtingen van de verkoop van led-tv’s, maar door de lagere prijs van traditionele ccfl-achtergrondverlichting blijven ook die goed verkopen.

Via: Digitimes

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten