Verkoop consumentenelektronica voelt crisis

© CIDimport

Verkoop consumentenelektronica voelt crisis

Geplaatst: 25 februari 2009 - 09:02

Aangepast: 17 november 2022 - 08:38

Redactie ID.nl

Naast de huizenbranche en de autobranche raakt de economische crisis ook de verkoop van consumentenelektronica. In het vierde kwartaal van 2008 daalde de totale verkoop met 4,8 procent op een totale omzet van 10 miljard euro.

Naast de huizenbranche en de autobranche raakt de economische crisis ook de verkoop van consumentenelektronica. In het vierde kwartaal van 2008 daalde de totale verkoop met 4,8 procent op een totale omzet van 10 miljard euro. Over het hele jaar genomen was er een lichte daling van 0,1 procent, zo meldt onderzoeksbureau FfK Temax.

Het hardst getroffen werd de verkoop van foto-apparatuur. De markt voor digitale fotoapparatuur vertoonde een daling van 9,6 procent, ondanks een stijging in de verkoop van spiegelreflexcamera's. Deze camera's worden goedkoper en benaderen het prijsniveau van de betere compactcamera's. Goed verkochten het laatste kwartaal de mp4-spelers videospelers met intern geheugen (+11, 9 %) en audio streaming systemen (+85 %). Ook bluRay-spelers verkochten het laatste kwartaal van 2008 goed.

De kleine netbooks hebben vorig jaar flink verkocht ten koste van de gewone notebooks, maar vertoonden het laatste kwartaal toch een daling in omzet van 2,5 procent - mede onder invloed van de lage prijzen van deze apparaten.

Opmerkelijk is de ontwikkeling in elektronica rond telecommunicatie. Deze sector liet kwartaal vier van 2008 een kleine groei zien van 1,5 procent. Die was helemaal toe te schrijven aan de verkoop van smartphones; de verkoop van gewone gsm-toestellen liet een omzetdaling zien van 17,4 procent.

Consumenten reageren overigens nog positief op technische consumentenproducten. Kennelijk zijn die nog zeer gewild vanwege het plezier dat deze producten geven in deze ‘donkere' dagen, zo concludeert onderzoeker GfK Temax. Door de verzadiging in het aantal verkooppunten is er flinke druk op de prijzen - wat gunstig is voor de consument maar op termijn ongunstig voor de sector.

Witgoed had een kleine omzetdaling (-1,5%)

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten