Verbod op spam

Eindelijk gaan bedrijven zelf iets doen aan de verspreiding van reclame via e-mail. De brancheorganisaties DDMA, EMMA-nl en Thuiswinkel.org hebben twee jaar nodig gehad om een gedragscode op te stellen. In die code staat onder andere dat een reclamemailtje maximaal 50 KB groot mag zijn en bij voorkeur geen bijlagen mag bevatten. Het meesturen van uitvoerbare bestanden is helemaal uit den boze. Let wel, het gaat hier slechts om een gedragscode, het is dus maar de vraag of professionele spammers zich hier iets van zullen aantrekken. Bovendien zullen ze weinig onder de indruk zijn van de ultieme straf: royering als lid van de genoemde brancheorganisaties. Dit is niet de eerste gedragsregel. In augustus 2000 kwam de toenmalige branchevereniging DMSA (failliet eind 2002) met een vergelijkbare code, toen onder de naam Code Verspreiding Ongevraagde Reclame via e-mail. We kunnen nu wel concluderen dat die code in ieder geval niet veel heeft geholpen. Meer indruk maakt de nieuwe telecomwet die het versturen van spam in Nederland nu wettelijk verbiedt. Verzenders van e-mail en sms-berichten moeten voortaan vooraf toestemming vragen aan de ontvanger. Het verbod geldt alleen voor e-mailadressen van particulieren. Naar zakelijke e-mailadressen mag u nog steeds blijven spammen. Info: www.ddma.nl, www.emma-nl.net, www.thuiswinkel.org

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten