User generated content drukt omzet pornoindustrie

Filmsterren van naam en genuanceerde verhaallijnen zijn geen zaken waarmee de pornoindustrie zijn 'beeldverhalen' doorspekt.

Het gebrek daaraan en de opkomst van user generated content, ook in deze sector, zorgt voor een substantiële daling van de filmomzetten die de ondernemers in deze vermaakindustrie jaarlijks realiseren.

s een van de weinigen klaagde de sexbranche niet toen internet zijn opkomst maakte. Breedbandinternet maakt websex voor steeds grotere groepen toegankelijk. Uitgevers van reguliere film- en muziektitels zagen hun werken verschijnen op netwerken als Kazaa, Gnutella, Allofmp3 en ThePiratebay. Met dure, slepende rechtzaken werden de bekendste schenders van auteursrechten uiteindelijk het zwijgen opgelegd.

De pornoindustrie, als collega-uitgever van vermaak, hield zich al die jaren gedeisd. Met de opkomst van internet zag de sector de omzetten uit video, online en off line, groeien. Een onderbelicht nadeel: een kind is gemiddeld 11 jaar oud als het voor het eerst met internetsex in aanraking komt.

De New York Times signaleert nu dat er barsten ontstaan in deze opgesmukte façade. Uit omzetcijfers van de Amerikaanse brancheuitgave AVN blijkt dat de omzet uit offline videoverkoop en -verhuur in 2006 met 18 procent daalde, tot 3,6 miljard dollar. De totale brancheomzet ligt nog steeds op circa 13 miljard dollar. Maar, zo stelt de voorzitter van AVN Media Network, Paul Fishbein, de groei van internetomzetten zijn lang niet voldoende om de offline krimp te remmen. Volgens Fishbein kan 2007 het jaar zijn waarin de omzetten uit zijn industrie voor het eerst kunnen dalen.

In 2005 bedroeg de omzet met websexsites, volgens AVN, 2,5 miljard dollar. Het jaar daarna, 2006, was dat bedrag met 12 procent opgelopen tot 2,8 miljard dollar.

Ondernemers uit de getroffen sector wijzen, net als de reguliere film- en muziekindustrie jaren geleden al deden, het internet als boosdoener aan. Echter, anders dan voorheen wordt niet een bepaalde p2p-technologie als schuldige aangewezen maar de liefhebbers van gedocumenteerde sex.

Consumenten hebben in principe enkel een videocamera, welwillige acteurs en een website nodig om hun eigen webuitgeverij te starten. Goedkope, amateuristisch geproduceerde films blijken directe concurrenten van de films die 50.000 à 80.000 dollar kosten om te maken. De opkomst van YouTube-sexklonen, met namen als PornoTube, Eroshare en ScrewTube, geven de beginnende uitgevers in weinig tijd een even groot podium als hun professionele, dure tegenhangers.

De professionele uitgevers reageren volgens de krant met een hernieuwde focus. De productenten van vleselijke vermaakfilms investeren meer in kwaliteit, zowel van acteurs als websites en DVD's. In hoeverre die inspanningen iets op zullen leveren, is moeilijk te bepalen.

Op het web was de pornoindustrie een van de eerste die op grote schaal nieuwe marketingmogelijkheden inzette. Zoekmachine- en e-mailspam, spyware maar ook affiliateprogramma's en streaming video zijn in deze branche al jaren gemeengoed bij het verleiden van potentiele klanten.

Volgende week vrijdag verschijnt de nieuwe editie van Emerce Magazine. Daarin wordt de websexbranche vanuit verschillende perspectieven belicht.

Op de klaagzang in de Amerikaanse krant over de tanende omzetten reageert blogger Rex Dixon met: "De echte les hier, is dat niemand spam als marketingtechniek kan gebruiken. De pornobranche komt er nu achter dat ze hun image nog goedkoper hebben gemaakt door het internet te infiltreren. Het zijn vermoedelijk de marketeers die webporno promootten die de werkelijke schade aan de industrie hebben toegebracht. Ze hebben helemaal gelijk. Vanaf nu moeten ze geld gaan investeren om geld te verdienen. Om 'echte porno' aantrekkelijk te maken, zal erin geïnvesteerd moeten worden zoals bij een Hollywood-productie gebeurt."


Bron: Emerce.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten