UPDATE: ING: 'Geen dubbele overboekingen gedaan tijdens storing'

Klanten hebben geen dubbele betalingen gedaan tijdens de storing van gisteren, meldt de bank. Vanochtend ontstond commotie daarover, toen klanten van de bank aangaven dat zij tijdens de storing meerdere keren geld hadden overgemaakt omdat de Mobiel Bankieren App een error gaf. ING meldde later dat de klanten zelf verantwoordelijk waren voor verkeerde overschrijvingen, maar nu zegt de bank dat er helemaal geen verkeerde overschrijvingen zijn gedaan.

Tijdens de storing van gisteren konden klanten van de bank wel gebruik maken van de Mobiel Bankieren-app op de smartphone. Daar kwam echter na een overschrijving vaak de melding 'Mislukt, probeer later opnieuw'. Dat deden veel klanten, terwijl de eerste overboeking wel degelijk werd gedaan. Veel klanten dachten bijvoorbeeld hun huur dubbel overgeschreven. ING meldde toen echter dat het geen proactieve houding zou aannemen om dat geld terug te storten aan klanten.

'Niet ons probleem'

"Het is niet aan ons om te bepalen waarom klanten een overboeking doen, ook niet als ze dat dubbel doen. Dat is misschien raar, maar wij mogen dat niet bepalen. Een dubbele overboeking is de verantwoordelijkheid van de klant," meldde een woordvoerder van de bank. Volgens hem konden klanten het beste vragen aan de ontvanger het teveel betaalde bedrag terug te storten.

Nu zegt ING dat er überhaupt geen dubbele overboekingen zijn gedaan. Volgens de bank staat dat bij veel mensen wel zo op de afschriften, maar die betalingen zijn niet echt gedaan. "De overschrijvingen zoals ze vanaf 10.30 in de afschriften stonden, zijn de juiste."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten