abonneren

Twitter wil geld verdienen met tools, niet online ads

Twitter is druk bezig manieren te bedenken waarmee het geld kan verdienen met de microblogdienst. Hte verkopen van advertenties op de blogdienst is niet het eerste waar Twitter aandenkt.Biz Stone, mede-oprichter van Twitter, zegt dat zijn bedrijf op dit moment verschillende tools en diensten ontwikkelt voor de zakelijke en professionele Twitteraar. Het zullen betaalde tools en diensten zijn die voor een gezonde omzet moeten zorgen. De eerste nieuwe tools en diensten zullen eind dit jaar gelanceerd worden. Stone laat weten dat Twitter gratis zal blijven voor consumenten en bedrijven.
De nieuwe commerciële tools en diensten zijn optioneel en niet verplicht. Twitter is ook bezig te onderzoeken of er deals mogelijk zijn met leveranciers van mobiele telefonie.

Stone wil nog niet advertenties op de microblogdienst verkopen. Online advertenties zijn voor de meeste startups de belangrijkste inkomstenbron waarmee ze in leven blijven en hun diensten gratis aan gebruikers kunnen aanbieden. De belangrijkste reden dat Stone geen advertenties op Twitter plaatst is dat het op dit moment geen interessante optie is. Veel gebruikers zullen advertenties rondom hun tweets als irritant ervaren. Tevens heeft Twitter niemand in dienst die verstand heeft van online adverteren. Niemand bij Twitter kan dus vragen van potentiële adverteerders beantwoorden.

Twitter is in korte tijd razend populair geworden. Met Twitter kunnen gebruikers via microberichtjes vrienden en kennissen op de hoogte houden van hun dagelijkse activiteiten. Het aantal unieke bezoekers groeide in april met 83 procent vergeleken met de maand daarvoor. Twitter had in april 17 miljoen unieke bezoekers.

Op dit moment heeft Twitter 40 man in dienst. Stone wil dat dit aantal eind dit jaar is verdubbeld. Vorige jaar weigerde Twitter een overnamebod van $500 miljoen door Facebook. Er gaan geruchten dat Google geïnteresseerd is in Twitter. De microblogdienst kan ‘real-time' zoeken aan Google's zoekdienst toevoegen. Google-baas Eric Schmidt heeft al laten weten zeer geïnteresseerd te zijn in een advertentiedeal met Twitter.

Stone haalde vorige jaar $35 miljoen op bij investeerders. Hij wil niet zeggen hoe hard Twitter door dit geld heengaat. Volgens Stone kan Twitter met het geld zichzelf nog minstens een aantal jaren bedruipen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: