Tv en film op mobiel breken door in VS

© CIDimport

Tv en film op mobiel breken door in VS

Geplaatst: 23 april 2008 - 10:04

Aangepast: 17 november 2022 - 08:36

Redactie ID.nl

Hoewel in Nederland televisie kijken op de mobiel nog niet echt van de grond komt, lijkt er in Amerika op dat gebied wel het een en ander te gebeuren. Steeds vaker kijken mensen daar namelijk niet alleen korte clips, maar kiezen ze voor complete speelfilms en afleveringen van televisieseries.

Hoewel in Nederland televisie kijken op de mobiel nog niet echt van de grond komt, lijkt er in Amerika op dat gebied wel het een en ander te gebeuren. Steeds vaker kijken mensen daar namelijk niet alleen korte clips, maar kiezen ze voor complete speelfilms en afleveringen van televisieseries.

Volgens onderzoeksbureau Forrester kijkt op dit moment nog maar 7% van alle mensen met een mobiel abonnement bewegend beeld op de gsm, maar de groei is al begonnen. Zo ging er eind 2007 in deze markt 308 miljoen dollar om. En hoewel dat peanuts in vergelijking met andere omzetbedragen in de mobiele branche, is het wel bijna een verdrievoudiging van het bedrag het jaar daarvoor.

Steeds meer Amerikaanse telecomproviders bieden inmiddels televisieseries en films aan. Zo komt AT&T met speciale themakanalen van onder meer CBS, NBC, Comedy Central en MTV. Series als Lost, CSI en Grey's Anatomy zijn al op de mobiel te bekijken, net als films als I Am Legend, Spider-Man 3, Ghostbusters en Groundhog Day.

Vooral afleveringen van televisieseries doen het goed: die zijn net lang (of kort) genoeg om bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze te behappen.

In Nederland staat televisie kijken op je gsm nog in de kinderschoenen. Een half jaar geleden becijferde TNS Nipo dat nog maar 1% van de Nederlanders dat doet. De interesse van de Nederlanders gaat vooral uit naar nieuwsprogramma's, sport ( en dan met name voetbal) en tv-serie.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten