Aan het einde van het jaar is het altijd zeer verleidelijk om te gaan speculeren. Toch hebben zelfs trendwatchers en adviesbureaus vaak geen idee wat er gaat gebeuren. Een uitgelezen kans om deze goudmijn zelf te ontginnen, zeker met onze drie tips voor onfeilbare trendanalyse.

Het begrip trendwatcher doet het duiden van trends klinken als een beroep, of zelfs een roeping. Toch is er geen specifieke opleiding voor, u vindt het op geen enkel diploma terug en er is geen keurmerk of brancheorganisatie. Niets houdt u dus tegen om uzelf te profileren als trendwatcher en zelf ook een graantje mee te pikken van de miljoenen die het bedrijfsleven uitgeeft aan advies.

Tip 1: analyseer uw hobby
Om uitspraken over een onderwerp te doen moet je er wel degelijk iets van afweten. Er is echter maar zoveel informatie over bijvoorbeeld tablet-pc’s, cloud computing of motion controlled gaming. Je kunt zelf al snel even veel informatie vergaren als professionele trendwatchers. Om het nog makkelijker te maken kun je beginnen met het analyseren van je hobby, waar je tenslotte al wat van afweet. Als je computerspellen speelt, profileer jezelf dan als gameskenner (en verzin er een beter term voor dan ik hier doe).

Tip 2: wees tegendraads
Als je een onderwerp hebt gevonden, zorg dan dat je stellingen opschrijft die aandacht trekken. Als je denkt dat Kinect het helemaal gaat maken in 2011 is dat mooi, maar je krijgt meer aandacht als je het tegenovergesteld verkondigt. Als je niet precies weet wat de algemene opinie is, pik je een willekeurig bericht van een nieuwswebsite en vervang je “wel” door “niet” en andersom om in een handomdraai een tegendraads rapport te schrijven.

Tip 3: check je feiten niet
Het trekken van aandacht doe je niet met meningen die iedereen al heeft gehoord. Daarnaast zijn media gek op statistieken en onderzoeken. Maximaliseer je exposure door een stelling uit een rapport te trekken, als het kan met een hippe infographic ernaast. Hoe meer omstreden de stelling is, hoe meer aandacht je krijgt. Feiten checken is niet nodig, want jij bent een trendwatcher dus alles wat je zegt is gebaseerd op jouw excellente analytisch vermogen.

Ik kan in drie tips natuurlijk niet alle stappen behandelen om een bekender trendwatcher te worden. Op internet kunt u Googlen op ‘trendwatcher’ en u vindt alle grootheden van Nederland. Daarnaast is het aan te raden om op weekdagen naar De Wereld Draait Door te kijken, waar iedere avond een heuse trendwatcher aanschuift.

Abram Wagenaar, redacteur

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten