© CIDimport

Toptien fouten op websites

Geplaatst: 21 juni 2007 - 06:06

Aangepast: 17 november 2022 - 08:49

Redactie ID.nl

Tribal, internetmarketeer en website-ontwikkelaar, heeft een lijst samengesteld met tien veelgemaakte fouten op websites. In eerste instantie is deze lijst vooral gericht op bedrijven, maar ook particulieren met een webwinkel kunnen er hun voordeel mee doen. Veelgemaakte fouten:

Tribal, internetmarketeer en website-ontwikkelaar, heeft een lijst samengesteld met tien veelgemaakte fouten op websites. In eerste instantie is deze lijst vooral gericht op bedrijven, maar ook particulieren met een webwinkel kunnen er hun voordeel mee doen.

Veelgemaakte fouten:

1. Contactgegevens ontbreken op de website. Tip: biedt bezoekers meerdere opties om in contact te komen. Verschillende mogelijkheden daarvoor zijn: ontwikkel een formulier met checkboxen, een formulier met een memoveld of een ‘bel mij terug'-formulier.

2. Trage websites. Zorg ervoor dat de website een hoge doorvoersnelheid heeft, want hoe sneller de site hoe beter deze geïndexeerd wordt.     

3. Homepage geeft niet binnen vijf seconden weer waar de site over gaat. Bezoekers lezen niet, maar zij scannen de website. Tip: werk met activerende koppen, bullets en beelden zodat bezoekers meteen kunnen lezen waar de site over gaat. De bezoeker moet geprikkeld worden om verder te lezen. 

4. Afwijkend navigatiemenu. Bezoekers willen weten waar zij zich bevinden, vooral wanneer zij op een willekeurige pagina van een site terecht komen. Zorg voor een consistente hoofd- en subnavigatie. Daarnaast moeten bezoekers eenvoudig kunnen terugkomen in een bovenliggend menu.  

5. Actiepunten ontbreken. Tip: formuleer duidelijke actiepunten zoals: informatie aanvragen, brochures downloaden, bestel nu, mail naar...enz.

6. Actiepunten vallen buiten het venster. Tip: zorg ervoor dat deze punten opvallen, geef ze daarom een prominente plaats op de website.

7. Hyperlinks die het e-mailprogramma van de bezoeker opstarten. Tip: werk met eenvoudige formulieren óp de website. Dit geldt ook voor de mogelijkheid tot mailen. Zorg voor een e-mailvenster op de website zelf.

8. Slecht functionerende (bestel)formulieren. Tip: controleer regelmatig de werking en actualiteit van formulieren.

9. Té klein lettertype. Tip: gebruik een duidelijk en leesbaar lettertype, ook als jongeren de doelgroep zijn.

10. Ongewenste pop-ups. Tip: plaats geen ongewenste pop-ups op een website. Dit gaat irriteren bij bezoekers die daardoor een website sneller afsluiten. Met de technieken van tegenwoordig worden pop-ups toch meestal geblokkeerd.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000