Toestel met abonnement-combi verdwijnt langzaam

Steeds meer Nederlanders kiezen voor sim-only in plaats van een abonnement met toestel. Door het mobieltje los aan te schaffen, denkt men voordeliger uit te zijn. En dat klopt, mits men de valkuilen weet te vermijden…

Dit artikel is tot stand gekomen zonder inhoudelijke bemiddeling van de redactie


In 2011 had nog driekwart van de Nederlanders een mobiel abonnement waarin het toestel zat inbegrepen. Momenteel is dat nog maar minder dan de helft. Een belangrijke reden hiervoor is dat in tegenstelling tot een aantal jaar geleden niet langer hoge kortingen op toestellen in combinatie met een abonnement worden verleend. Sim-only en een los nieuw toestel is hierdoor niet langer duurder dan een abonnement waar alles in zit. Daarnaast zijn er tal van zogeheten ‘virtuele’ providers bijgekomen. Deze hebben geen eigen netwerk maar maken gebruik van de infrastructuur van grote aanbieders als Vodafone, T-Mobile of KPN. Ze kunnen hierdoor vaak goedkoper werken.

Sim-only kan dus aantrekkelijk zijn maar of u vergeleken bij een abonnement met toestel na een jaar daadwerkelijk voordeliger uit is, hangt af van 5 belangrijke factoren.


1. Het juiste advies

Bij een virtuele of budget provider hebt u voor wat betreft sim-only vaak de keuze uit beperkt aantal abonnementen of moet u zelf een bundel samenstellen. Bij een grote provider kunt u een winkel binnenlopen voor een advies op maat waarin ook uw belgedrag uit het verleden wordt meegenomen. En dat is vaak beter op uw wensen afgestemd en mede door de flexibiliteit van de abonnementen niet vanzelfsprekend duurder.

2. Dekking en 4G

Veel virtuele en budget providers maken gebruik van het netwerk van een grote provider. Maar dat wil niet zeggen dat u ook gebruik kunt maken van dezelfde diensten. Zo kan het zijn dat uw download- en uploadsnelheden beperkt zijn. En veel budget providers bieden bijvoorbeeld ook geen toegang tot het snelle 4G-netwerk.

3. Toestelproblemen

Wie een abonnement neemt waarin een toestel is inbegrepen, kan er van op aan dat bellen, sms’en en internetten zonder problemen gaat. Als een toestel los wordt aangeschaft, is dit minder vanzelfsprekend. Sommige toestellen ondersteunen bijvoorbeeld niet alle 4G-frequenties. En voor problemen met instellen van zaken als sms en mail op een onbekend toestel kan niet altijd worden aangeklopt bij de provider. Veel budget providers bieden wel de mogelijkheid om een los een toestel aan te schaffen, maar de toestelkeuze is vaak beperkt.

4. Kosten buitenland

Met name de virtuele aanbieders bieden in Nederland interessante tarieven voor bellen, internetten en sms’en. Maar hoe anders is dat wanneer u een weekje op vakantie bent in bijvoorbeeld een ander Europees land. In veel gevallen bent u vele malen duurder uit dan wanneer u een sim-only hebt bij één van de grote providers waardoor het zogenaamde voordeel vrijwel direct verdampt. En vaak bieden de grote providers ook nog extra mogelijkheden om te besparen, zoals bijvoorbeeld onbeperkt internetten binnen Europa voor een vast bedrag.

5. Mate van service

Een lagere prijs voor sim-only gaat vaak ten koste van de service. Er is geen winkel waar u kunt binnenlopen en de klantenservice is bij virtuele en budget providers soms minder goed bereikbaar. Het kan hierdoor langer duren voordat u bijvoorbeeld een vervangende sim-kaart in huis hebt en er kunnen extra kosten in rekening worden gebracht voor zaken die bij een grote provider gewoon bij de prijs zijn inbegrepen. Dat is wel iets om rekening mee te houden als u het zich niet kan veroorloven om een paar dagen onbereikbaar te zijn.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten