© CIDimport

Tieners twitteren niet

Geplaatst: 3 augustus 2009 - 06:08

Aangepast: 17 november 2022 - 08:51

Redactie ID.nl

Eerder is er al een bericht geweest dat beweert dat tieners geen gebruik maken van twitter, gebaseerd op een scriptie van een 15-jarige Amerikaanse scholier. Dit werd echter niet door enige onderzoeksresultaten onderbouwd. Nu zijn die cijfers er wel. Onderzoekbureau Nielsen gebruikt hiervoor zijn Netratings onderzoekpanel  van 250.000 Amerikaanse internetgebruikers.

Eerder is er al een bericht geweest dat beweert dat tieners geen gebruik maken van twitter, gebaseerd op een scriptie van een 15-jarige Amerikaanse scholier. Dit werd echter niet door enige onderzoeksresultaten onderbouwd. Nu zijn die cijfers er wel.

Onderzoekbureau Nielsen gebruikt hiervoor zijn Netratings onderzoekpanel  van 250.000 Amerikaanse internetgebruikers. We hebben het hier dus over Amerikaanse cijfers, maar toch!

Het gebruik van Twitter is in de eerste helft van dit jaar enorm gegroeid, tot 10,7 procent van al het internetgebruik in juni. Deze groei is des te indrukwekkender, als we weten dat dit komt zonder de inbreng van kinderen, tieners en jong volwassenen. In juni van 2009 was slechts 16 % van de twittergebruikers onder de 25. En dat terwijl de groep tot 25 jaar ongeveer een kwart van al het Amerikaanse internetverkeer voor hun rekening nemen. Dit betekent dat twitter.com in de categorie jeugdige internetgebruikers met 36% ondervertegenwoordigd is.

De cijfers van gebruikers van Twitter.com zijn: 16 % tot 25 jaar, 64 % in de leeftijd 25 tot 54 jaar en 20% 55+. Hoewel het hier alleen om de voordeur van Twitter gaat, is het onwaarschijnlijk het gat in het gebruik door de jongeren alleen door andere programma's en platformen zou worden ingevuld. Zo zijn ook de gebruikers van het populaire Tweetdeck voor 90% boven de 25.

Is het erg dat de jeugd niet twittert? Het blijft een feit dat Twitter op internet belangrijk is geworden en wordt gestimuleerd door een flinke hype. In gebruik is het nu al net zo groot als bijvoorbeeld Facebook. De groei van Twitter wordt vooral aangejaagd door de berichtenstromen die ontstaan bij actuele gebeurtenissen, zoals in Nederland bij het neerstorten van het Turkse vliegtuig bij Schiphol. Ook politieke gebeurtenissen, als de verkiezingen in Iran, zorgen voor veel berichtenverkeer. Of deze geruchtenstromen genoeg zijn om nieuwsgierigen aan Twitter te binden, of dat het bij een eenmalige kennismaking blijft zal de tijd leren.

Bron Nielsen

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten