Telegraaf loopt weg bij Startpagina.nl

De Telegraaf verwijdert volgende maand alle betaalde links van Startpagina.nl. Marque Joosten, onlangs aangetreden als directeur Telegraaf Classified Media, vindt de prijzen te hoog. "Ik heb nog nooit betaald voor verkeer." Links naar de site van Sp!ts en Geenstijl.nl, beiden behorend tot het Telegraaf-concern, zijn al niet meer te vinden op de voorpagina van Startpagina.nl.

De redacties van de Ilse-site heeft ze afgelopen dagen ingeruild voor links naar De Pers en Retecool. Dat zouden inhoudelijk betere sites zijn. "Per 1 augustus staan ook de betaalde links naar Telegraaf-sites niet meer op Startpagina.nl", aldus Marque Joosten.

Van 1 cent tot 1 euro
De directeur besloot om het contract met Ilse Media-dochter Startpagina niet te verlengen. Hij analyseerde afgelopen weken welke websites het meeste verkeer binnenbracht en hoeveel dat kostte. Toen Ilse Media onlangs met de offerte kwam om het contract met De Telegraaf weer te verlengen, besloot hij daar een streep doorheen te zetten. "Is die prijs de moeite nog waard?", klonk het in de directiekamer van De Telegraaf.

Hoe groot de omvang van het contract tussen De Telegraaf en Startpagina.nl was, is niet bekend. De prijs voor een niet-redactionele, dus commerciële, link op Startpagina.nl varieert sterk, van 1 cent per klik tot boven de 1 euro per klik. Dat hangt mede af van het type geadverteerde diensten en de vraag daarnaar.

Zoals op deze site vermeld staat, zal ook Vacaturekrant.nl per 1 augustus niet meer bereikbaar zijn via Startpagina.nl.

Telegraaf herijkt webstrategie
Bedrijven als De Telegraaf betalen behoorlijke bedragen voor een prominente positie op een van Nederlands meestbezochte homepages. Joosten, die tot een conflict met zijn aandeelhouders directeur van Funda.nl was, zegt bij zin vorige baan nooit voor verkeer te hebben betaald. Hij lijkt niet erg welwillend om aan een externe site als Startpagina.nl de hoofdprijs te betalen.

Joosten: "We herijken momenteel onze strategie. Onze sites moeten beter vindbaar worden in zoekmachines en beter naar elkaar voorverwijzen." Niet enkel de gebruikersinterfaces, maar ook de bedrijfsmodellen achter alle sites wordt tegen het licht gehouden.

Ilse verrast
Carlo van Houtum, business unit manager Startpagina.nl bij Ilse Media, bevestigt het conflict met De Telegraaf. "Ja, dat kwam wel als een verrassing. De Telegraaf deelde mede dat ze uit strategische overwegingen de samenwerking niet voorzetten. Het is voor het eerst dat ik klachten uit de markt hoor over de hoogte van de prijzen bij Startpagina.nl. Die zijn marktconform, passend bij zo'n grote site."

Het lijkt de vraag of Startpagina.nl álle links naar site van uitgeverij De Telegraaf kan missen. Van Houtum: "Sommige sites hóren er gewoon op te staan. Een verwijzing naar de krantensite van De Telegraaf verwacht je gewoon als bezoeker. Die gaat er dus nooit van af."

Minder dan 50 procent van de links op Startpagina.nl valt in de categorie 'betaalde links'. Het merendeel van de verwijzingen is door een redactie geselecteerd en, in overleg met de afdeling Verkoop, op Nederlands grootste linksite geplaatst.

Zowel Joosten als Van Houtum geven aan dat ze denken dat de onmin tussen beider bedrijven van tijdelijke aard is. Hoe het conflict geslecht wordt en of andere grote adverteerders zich gaan roeren, moet nog blijken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten