Technologie is onzichtbaar onderdeel leven jongeren

Hoewel jongeren het internet hebben omarmd, hun vriendenkringen hebben uitgebreid met virtuele vrienden en van hun mobieltje een extensie hebben gemaakt van hun arm, vinden maar weinig technologie leuk of interessant. De jeugd die wel technologie leuk en interessant vindt, woont steeds meer in landen als Brazilië, India en China. Een handjevol jeugd ziet technologie als een concept en maar 16 procent van de jongeren gebruikt een term als ‘social networking'. Dit blijkt uit twee gecombineerde onderzoeken onder jongeren tussen de 8 en 24 jaar.

De onderzoeken zijn in opdracht van Microsoft, Viacom MTV Networks en Nickelodeon gedaan.

"Jonge mensen zien ‘tech' niet als een losstaande entiteit maar als iets organisch dat een onderdeel is van hun leven," aldus Andrew Davidson, vice-president van MTV's VBS International Insight-divisie. "Wanneer je met ze praat over de rol van technologie in hun leven dan is het vergelijkbaar met het praten met kinderen in de 80-er jaren over welke rol de schommel of de telefoon in hun sociale leven speelt - het is onzichtbaar."

Het onderzoek is gehouden onder 18.000 jongeren in 16 landen waaronder Groot-Brittannië, de VS, China, Japan, Canada en Mexico. De termen die jongeren het meest gebruiken wanneer ze over technologie praten, houden verband met het vinden van gratis online content, zoals ‘downloaden' en ‘branden'.

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde Chinese jonge computergebruiker 37 online vrienden heeft die hij of zij nog nooit in levende lijve heeft ontmoet. De Indiase jeugd ziet meer dan jongeren in andere landen de mobiele telefoon als een statussymbool. Eén op de drie jongeren in Groot-Brittannië en de VS zegt dat ze niet kunnen leven zonder gameconsole.

"De manier waarop elke technologie wereldwijd wordt geadopteerd en gebruikt, is net zo afhankelijk van de lokale cultuur en sociale factoren als van de technologie zelf," aldus Davidson. Een belangrijke digitaal apparaat bij de Japanse jeugd is de mobiele telefoon omdat het privacy biedt en ze het mee kunnen nemen. Dit is belangrijk in een cultuur waar men in kleine huizen leeft waar maar weinig privacy is.

Japanse kinderen tussen de 8 en 14 hebben maar één online vriend die ze nooit ontmoet hebben. Het wereldwijde gemiddelde is vijf 'onbekende' online vrienden. Meer dan 93 procent van de Chinese computerjeugd in dezelfde leeftijdsgroep heeft meer dan één online vriend die ze nooit heeft ontmoet.

De verschillen in hoe de jeugd technologie gebruikt, vertaalt zich in aangepast gedrag bij adverteerders en contentaanbieders. "De traditionele jongerenmarketing zien opiniemakers en -beïnvloeders als een kleine elite. Maar deze elite is tegenwoordig veel groter geworden," aldus Davidson.

Ouders die ongerust zijn over wat hun kinderen allemaal doen met de nieuwe gadgets kunnen gerust ademhalen. Er is in één generatie weinig veranderd. De populairste activiteiten bij de jeugd tot 14 jaar zijn televisiekijken, naar muziek luisteren en met vrienden spelen. Oudere kinderen zetten muziekluisteren bovenaan hun lijst van populairste activiteiten.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten