'Te weinig bewustzijn over gevaren profielensites'

© CIDimport

'Te weinig bewustzijn over gevaren profielensites'

Geplaatst: 24 augustus 2007 - 05:08

Aangepast: 17 november 2022 - 08:48

Redactie ID.nl

Online profielensites zijn koren op de molen van sociale hackers. Ze kunnen zich laven aan de overdaad aan privé en professionele informatie van iemands leven. Het begint onder velen gewoonte te worden dit online te publiceren.

Online profielensites zijn koren op de molen van sociale hackers. Ze kunnen zich laven aan de overdaad aan privé en professionele informatie van iemands leven. Het begint onder velen gewoonte te worden dit online te publiceren. IBM en Xs4all waarschuwen tegen de gevolgen van 'digitaal exhibitionisme'.

Kwaadwillende internetgebruikers kunnen informatie van weblogs, sociaal georiënteerde profielensites en weblogs gebruiken om zich bij banken, verzekeraars en werkgevers voor te doen als anderen. Daarmee kunnen ze financiële, professionele of sociale schade aanrichten.

Gebruikers van profielensites zijn zich niet voldoende bewust van de risico's op langere termijn van onbegrensd publiceren van persoonlijke gegevens.

Géven in plaats van nemen
Een onderzoek van provider Xs4all naar de veiligheidsbeleving geeft weer dat jongeren minder geven om hun veiligheid op internet. De provider stelt althans dat 60 procent van de volwassenen en senioren met een spamfilter werken, versus 48 procent van de jongeren. In hoeverre jongeren zich actief bekommeren de effecten van het publiceren van persoonlijke gegevens is niet bekend.

De woordvoerder van de provider: "Met Web 2.0-toepassingen wordt van mensen verwacht dat ze informatie géven. Dat is wezenlijk anders dan de aard van het web een paar jaar geleden. Toen was internet er vooral om informatie tót je te nemen. Hoe meer je geeft, hoe meer risico je loopt. We vinden het verstandig om internetgebruikers erop te wijzen dat dat hun eigen risico is."

Tot welke uitwassen het verstrekken van te veel persoonlijke informatie kan leiden, kan de zegsman van de provider niet aangeven.

'Genoeg om identiteiten te stelen'
Gunter Ollmann, directeur Veiligheidsstrategie van IBM Internet Security Systems, publiceerde op zijn weblog onlangs een aantal voorbeelden van 'social hacking'. Daarin geeft hij aan dat het betrekkelijk eenvoudig is om informatie bij banken te ontfutselen over een doelwit van 'social hacking'.

Ollman in een verslag van zijn speurtocht: "MySpace, Bebo en Xanga leverden behoorlijk bruikbaar materiaal op. Ik was in staat om, mede door de combinatie met LinkedIn, informatie te achterhalen over geboortedata, adresgegevens, favoriete boeken, films en personen, chat-identiteiten, weblogs en vakantiebestemmingen. Al met al vond ik voldoende informatie om iemands identiteit te kapen en bijvoorbeeld een paar bankrekeningen te openen.

Tot welke schade ongecontroleerd gebruik van openbare sociale webomgevingen kan leiden, bleek afgelopen voorjaar in Engeland. Een meisje van 17 publiceerde op haar MySpace een aankondiging van een feestje bij haar thuis, in afwezigheid van haar ouders. Ze rekende op circa 30 vrienden. Uiteindelijk kwam 200 man op de gelegenheid af. Nadat het feest uit de hand was gelopen, bleef de dochter achter met een schade van 30.000 euro.

De Nederlandse profielensite Hyves claimt dat het 4 miljoen geregistreerde gebruikers heeft. Het merendeel van hen bevindt zich in Nederland, maar de site kent ook gelokaliseere versies in Peru, Engeland, Italië, Spanje en Duitsland.


Bron foto: kylemac (CC) 
Bron: Emerce.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten