T-Mobile: toename klanten en gebruik mobiel internet

T-Mobile in Nederland heeft in het derde kwartaal van 2008 het klantenbestand flink zien groeien. In het derde kwartaal groeide het klantenbestand tot 5,327 miljoen klanten. De omzet bedroeg EURO 477 miljoen. De groei is voor een belangrijk deel het gevolg van de succesvolle introductie van de iPhone 3G in juli. De populaire iPhone 3G zorgde er wel voor dat de verwervingskosten opliepen tot 122 euro per klant. De EBITDA daalde ten opzichte van het vorige kwartaal licht door hogere verwervings- en integratiekosten en bedroeg 91 miljoen euro.

Het gebruik van mobiel internet is sinds de introductie van de iPhone en USB data-kaarten spectaculair gestegen.

Hans van Leeuwen, Financieel Directeur bij T-Mobile in Nederland: ‘De iPhone introductie heeft een behoorlijke impact gehad op onze organisatie. We zijn er in geslaagd een groot aantal nieuwe abonnees aan ons te binden die enthousiast gebruikmaken van de iPhone en van ons 3G netwerk. Dat heeft geleid tot een spectaculaire groei van het gebruik van mobiel internet. Naast de aanwas van iPhone abonnees, hebben in het derde kwartaal veel klanten gekozen voor een SIM-only abonnement. Door de migratie van veel PrePaid klanten van het voormalige Orange naar het T-Mobile netwerk is de samenstelling van ons klantenbestand veranderd. Dat had een drukkend effect op de gemiddelde omzet per gebruiker per maand (ARPU). Deze bedroeg 24 euro."

Integratie
De integratie van T-Mobile en Orange ging in dit derde kwartaal weer een volgende fase in. Zo werden de mobiele netwerken geïntegreerd waardoor klanten van T-Mobile nu gebruik kunnen maken van een beter netwerk. In het derde kwartaal investeerde T-Mobile 45 miljoen euro, met name in de integratie van een deel van het Orange netwerk, de modernisering en optimalisatie van het totale mobiele netwerk, én het inzetten van EGSM voor een verbeterde inpandige dekking.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten