Na KPN ziet ook T-Mobile toekomst in draadloze internettoegang. In andere Europese landen was T-Mobile al bezig met de aanleg van hotspots: lokaties waar bezoekers via wifi toegang tot internet kunnen krijgen.

Dankzij een overeenkomst met Starwood Hotels zal T-Mobile nu ook in een aantal Nederlandse hotels hotspots gaan inrichten.De overeenkomst vormt het begin van een bredere uitrol van wifi-diensten in Europa. Dit past in de strategie van het bedrijf om uiteindelijk een breed pakket van datadiensten aan te bieden. Sven Fries, lid van het managementteam van T-Mobile Netherlands: "De samenwerking met Starwood past in het streven van T-Mobile om in alle markten waar wij aanwezig zijn de marktleider te worden in het aanbieden van toegang tot alle relevante vormen van multimedia via alle relevante technieken. Eind 2003 zal T-Mobile wereldwijd 5.000 draadloze hotspots in bedrijf hebben. In Nederland zullen wij ons aanbod steeds via samenwerking met aansprekende partners verder uitbreiden. We zullen daarbij samen met deze partners het gebruik van deze technologie actief stimuleren. T-Mobile streeft ernaar om een compleet data-portfolio aan te bieden, op basis van wlan, gprs en umts." In Nederland zullen de eerste drie hotspots in hotels worden gerealiseerd: Pulitzer (Amsterdam), Sheraton (Schiphol) en The Westin (Rotterdam). T-Mobile concurreert daarmee met aanbieders als HupHop, ViaWia en Swisscom-Eurospot. KPN nam eerder dit jaar een belang in de Nederlandse hotspotaanbieder HubHop, terwijl Aervik werd overgenomen door het Zwitserse telecombedrijf Swisscom. Het lijkt erop dat de telecomaanbieders wifi niet zien als een bedreiging voor gprs en umts, maar als een aanvullende datadienst waar ze liefst ook een graantje van meepikken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten