T-Mobile wil tegenwicht geven aan Apple's App Store door een eigen mobiele applicatiedienst in het leven te roepen. De dienst moet het makkelijk maken voor mobiele telefoonbezitters om applicaties aan te schaffen, ongeacht het besturingssysteem van de telefoon.De T-Mobile applicatiedienst moet deze herfst nog gelanceerd worden en ondersteunt alle mobiele platformen behalve de iPhone.

De aankondiging van T-Mobile komt niet echt onverwachts: Apple heeft in één maand tijd maar liefst $30 miljoen verdiend aan de verkoop van applicaties en T-Mobile denkt dat iets dergelijks ook mogelijk is voor de overige platformen, die tot nu toe redelijk in de kou staan.

Belangrijk is dat T-Mobile het platform openstelt voor productontwikkelaars, zodat zij nieuwe innovaties kunnen aandragen voor de dienst. Dat is een andere aanpak dan die Apple volgt: Apple houdt het liefste zijn diensten geheel gesloten. De T-Mobile-dienst gaat applicaties en games aanbieden voor alle telefoons die de provider verkoopt, van smartphones tot eenvoudige java-mobieltjes. Ontwikkelaars kunnen hun applicaties nu al indienen bij T-Mobile, zodat deze getest en goedgekeurd kunnen worden. Ook kunnen ontwikkelaars al een virtueel "DeviceAnywhere"-lab huren waar ze hun applicaties op verschillende mobieltjes kunnen emuleren en debuggen.

Net als bij Apple zullen de ontwikkelaars van software de inkomsten delen met T-Mobile. De precies verhouding, die bij Apple 70/30 bedraagt, is nog niet bekend. Wel heeft T-Mobile aangekondigd dat het percentage afhangt van het netwerkverkeer. Zo zal T-Mobile een hoger percentage vragen bij programma's die muziek of video streamen over het netwerk. Of er ook gratis applicaties aangeboden zullen worden is niet bekend. Wel zal T-Mobile applicaties geen voorkeursbehandeling geven: de applicaties worden gesorteerd op gebruikerspopulariteit.

TG Daily

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten