Steve Jobs noemt MobileMe-lancering 'ondermaats'

Steve Jobs heeft toegegeven dat Apple flink de fout in is gegaan bij de lancering van MobileMe. Deze dienst, die het populaire .Mac opvolgt, heeft tot op heden te kampen met problemen. Steve Jobs zegt nu dat Apple de dienst nooit tegelijk met de iPhone 3G had moeten introduceren.Hoeveel gebruikers de .Mac-dienst kende weet alleen Apple, maar de schattingen zijn dat er zo rond de 100.000 abonnees zijn. De dienst kostte jaarlijks $100/€100 waar gebruikers aanvankelijk 1 GB (en later 10 GB) aan opslagruimte voor kregen, evenals een Apple-mailadres en hosted webpagina.

MobileMe is een ambitieuze upgrade voor .Mac, met nieuwe agendafunctionaliteit, het synchroniseren van Outlook en iCal, web publishing tools en veel fotomogelijkheden. Helaas wordt de dienst vanaf de introductie op 10 juli geplaagd door bugs. Zo bleek de dienst niet te downloaden te zijn voor sommige gebruikers, mist de populaire "iDisk File Sharing"-dienst, konden veel gebruikers niet in hun account inloggen, raakte Apple een flink percentage van de emails kwijt, verdwenen er foto's bij het synchroniseren en nog veel meer.

Hoewel Apple inmiddels claimt dat MobileMe nu stabiel draait, zijn gebruikers nog steeds ontevreden over de dienst. Zo claimde Apple aanvankelijk dat MobileMe een "push"-maildienst zou bevatten, maar inmiddels blijkt deze term verradelijk omdat Apple een compleet eigen definitie hanteert van het woord "push". Ook het automatisch installeren van MobileMe in Windows bij het draaien van iTunes Update is niet in goede aarde gevallen bij Windows-gebruikers, die het schandalig vinden dat Apple zomaar probeert de gebrruiker ongewenste diensten in zijn strot te duwen.

Alle problemen hebben er nu toe geleid dat de grote baas van Apple zelf, Steve Jobs, zich uitgelaten heeft over de introductie van MobileMe. In een interne mail claimt hij dat de dienst te vroeg is uitgerold en niet voldoet aan de Apple-standaarden. Hij denkt dat de diensten beter één voor één uitgerold hadden kunnen worden, in plaats van alles tegelijkertijd. Daarnaast had MobileMe niet tegelijk met de nieuwe iPhone en de App Store gelanceerd moeten worden, omdat dit de druk op het bedrijf en de klantenservice te groot heeft gemaakt.

Steve Jobs heet inmiddels het MobileMe-team gereorganiseerd en onder leiding gezet van Eddy Cue, die de lopende problemen nu zo snel mogelijk op moet lossen. Volgens Steve Jobs is het doel nu om voor het eind van het jaar een dienst te hebben waar iedereen trots op is.

De complete tekst van de interne mail is te lezen op DailyTech.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten