Steeds meer tv-kijkers stappen over naar het web

© CIDimport

Steeds meer tv-kijkers stappen over naar het web

Geplaatst: 20 december 2007 - 08:12

Aangepast: 17 november 2022 - 08:45

Redactie ID.nl

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat steeds meer tv-kijkers overstappen naar het internet voor het bekijken van films en tv-series. YouTube is nog steeds veruit de populairste manier om online filmpjes te bekijken en de videodienst heeft de afstand tussen zichzelf en zijn concurrenten dit jaar nog verder vergroot.

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat steeds meer tv-kijkers overstappen naar het internet voor het bekijken van films en tv-series.YouTube is nog steeds veruit de populairste manier om online filmpjes te bekijken en de videodienst heeft de afstand tussen zichzelf en zijn concurrenten dit jaar nog verder vergroot.

Ongeveer 65 procent van de 2.455 (Amerikaanse) respondenten zegt dit jaar naar een filmpje op YouTube te hebben gekeken. Vorige jaar was dit ‘maar' 42 procent. Meer dan 42 procent heeft dit jaar YouTube regelmatig bezocht. Vorig jaar was dit 33 procent.

Ondanks dat YouTube de grote favoriet is, keek 43 procent van de respondenten ook naar filmpjes op de sites van televisiestudio's, 35 procent naar filmpjes op nieuwssites en iets minder dan 30 procent naar filmpjes gevonden via zoekdiensten als Yahoo en Google. Sociale netwerken als MySpace en Facebook, maar ook de online muziekwinkel iTunes, worden wenig gebruikt voor het kijken naar online filmpjes en tv-series.

Het kijken naar online filmpjes wordt vooral door jonge kijkers ervaren als iets avontuurlijks. Meer dan een derde van de respondenten tussen de 18 en 24 jaar vindt het een leuke uitdaging om een 'kewl' filmpje te ontdekken die hun vrienden nog niet kennen.

De respondenten zouden vaker naar online films en tv-series kijken indien er meer aanbod was. Er was minder interesse in amateur-, nieuws- en sportfilmpjes dan vorig jaar.


Bron: Reuters
Afbeelding: copyright REUTERS/Peter Jones

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten