Spotify raakt 200 kleine muzieklabels kwijt [update]

De Britse muziekdistributeur STHoldings heef meer dan 200 kleine muzieklabels teruggetrokken uit de contracten met streaming-muziekdiensten waaronder Spotify, Napster en Symfy. De verspreiding via deze diensten zou te weinig opleveren.

Volgens de distributeur zouden de opbrengsten niet opwegen tegen die van de verkoop van de muziek via meer traditionele digitale verkoopkanalen. De distributie via streaming-diensten resulteert tot onevenredig lagere verkopen. Aldus een onderzoek dat door STH is gehouden onder de muzieklabels die zij vertegenwoordigt.

Spotify heeft miljoenen muziekliefhebbers overgehaald een abonnement te nemen voor de dienst en zo te betalen voor de muziek in plaats van deze ‘illegaal’ te downloaden. Spotify betreurt dan ook deze stap van de muziekdistributeur en hoopt dat het bedrijf nog van gedachten zal veranderen.

Niet bekend is welke muzieklabels het betreft en wanneer deze maatregel effectief wordt. 

Via: Neowin

Update:
In een reactie zegt Spotify het te betreuren dat een paar muzieklabels en artiesten er voor kiezen hun muziek niet langer via Spotify aan hun fans aan te bieden. Hiermee beperken ze hun bereik en lopen ze omzet mis. Spotify hoopt dat ze zich zullen bedenken.

Spotify heeft miljoenen consumenten ervan overtuigd om voor muziek te betalen. Spotify biedt meer dan 15 miljoen liedjes en er komen er dageljks 20.000 bij. Spotify heeft een overenkomst met de vier grote platenmaatschappijen en duizenden kleine labels. De meeste partners zijn blij met de omzet die door Spotify aan hen wordt betaald. Spotify heeft sinds de lancering drie jaar geleden meer dan $150 miljoen aan opbrengsten uitbetaald aan de rechthebbenden.

 

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten