Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Sociale netwerken bieden adverteerders nieuwe kansen

Sociale netwerkdiensten als MySpace, Bebo en Facebook zijn razend populair bij jonge internetgebruikers. Precies de doelgroep die voor veel adverteerders een probleem is om te bereiken. Adverteerders willen sociale netwerken gaan gebruiken om deze lastige doelgroep te bereiken, maar leden staan afkerig tegenover advertenties op hun favoriete netwerkdienst.

"Een sociaal netwerk biedt een unieke manier voor mensen om met elkaar om te gaan dat geen enkel ander medium biedt," zegt Rory Sutherland, vice-voorzitter van het Britse advertentiebedrijf Ogilvy Group. "Het is een beetje als een kroeg. Mensen komen er naar toe om zichzelf te vermaken, met anderen te communiceren en om ervaringen te delen."

Uit een recent onderzoek blijkt dat er een grote kans is dat internetgebruikers die sociale netwerkdiensten gebruiken een product kopen of naar een website surfen wanneer deze door andere gebruikers wordt aanbevolen.

Facebook lanceerde recentelijk een nieuw advertentiesysteem waarmee adverteerders een profielpagina kunnen aanmaken voor een product of dienst. Facebook-gebruikers kunnen vervolgens ‘vrienden' worden van het product. Het populaire sociale netwerk MySpace gebruikt sinds kort Google's OpenSocial-platform waarmee ontwikkelaars applicaties kunnen bouwen die op meerdere sociale netwerken draaien.

Adverteerders willen via sociale netwerken gebruikers aanmoedigen om hun producten te bespreken. Hierdoor kan er een gemeenschap rondom een product worden gecreëerd en neemt de naamsbekendheid toe. De top vijf sociale netwerken zijn zeer interessant voor adverteerders omdat ze via de netwerken toegang krijgen tot miljoenen potentiële klanten. Een sociaal netwerk biedt een kant-en-klaar systeem voor gebruikers om producten aan te bevelen aan andere gebruikers. Mond-tot-mond reclame is de beste manier om een product via een sociaal netwerk te promoten.

Er kleven niet alleen voordelen aan het adverteren via mond-tot-mond reclame op sociale netwerken. De netwerken geven adverteerders niet de mogelijkheid om een conversatie over een product aan te zwengelen of te sturen als het eenmaal aan de gang is. Leden van sociale netwerken zijn over het algemeen ook zeer afkerig van advertenties of andere commerciële uitingen op hun netwerk.

De kans is groot dat wanneer een bedrijf te overduidelijk een sociaal netwerk gebruikt om een product onder de aandacht te brengen dit tot cynische en negatieve reacties leidt bij een groot gedeelte van de leden. Virale marketing is tegenwoordig de beste manier om een product snel en bij een gigantisch publiek onder de aandacht te brengen, maar een adverteerder moet wel zeer subtiel te werk gaan of zijn doelgroep zeer goed kennen wil het niet tegen zich keren.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie