Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Sociale functies Web 2.0 worden amper gebruikt

Uit een onderzoek van het bureau Hitwise blijkt dat het overgrote merendeel van de internetgebruikers niet deelneemt aan Web 2.0-sites. Een luttele 0,16 procent van de mensen die de populaire videodienst YouTube bezoeken, uploadt een filmpje.
En maar tweetiende van een procent van de mensen die de fotodienst Flickr bezoeken uploadt nieuwe foto's.

Het was de bedoeling van de Web 2.0-beweging dat internetgebruikers massaal zelfgemaakte tekst, foto's en video's zouden uploaden naar laagdrempelige webdiensten. Maar nu blijkt dat de meeste bezoekers het online equivalent zijn van de passieve televisiekijker. De meeste gebruikers van sociale webdiensten zijn voyeurs. Ze vinden het leuk om te kijken maar hebben geen behoefte om mee te doen.

De enige uitzondering is Wikipedia. Deze online encyclopedie heeft naar verhouding veel actieve gebruikers. Ongeveer 4,6 procent van alle bezoeken aan Wikipedia wordt gedaan door gebruikers die daadwerkelijk pagina's aanmaken of aanpassen.

Opmerkelijk genoeg is het aantal bezoeken aan Web 2.0-sites de afgelopen twee jaar met 668 procent toegenomen. Helaas alleen met consumenten en niet met deelnemers.


Bron:
Reuters

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie