Sociaal netwerken populairder dan porno

© CIDimport

Sociaal netwerken populairder dan porno

Geplaatst: 16 september 2008 - 06:09

Aangepast: 17 november 2022 - 08:46

Redactie ID.nl

Sociale netwerkdiensten zijn de populairste attractie op het internet. Online netwerken is zelfs zo populair dat het porno van de eerste plaats heeft gestoten. Bill Tancer heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar wat we doen op het internet. Uit zijn onderzoek blijkt dat de oude wijsheid "ik denk, dus ik ben" vervangen moet worden in "ik ben waar ik op klik".

Sociale netwerkdiensten zijn de populairste attractie op het internet. Online netwerken is zelfs zo populair dat het porno van de eerste plaats heeft gestoten.Bill Tancer heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar wat we doen op het internet. Uit zijn onderzoek blijkt dat de oude wijsheid "ik denk, dus ik ben" vervangen moet worden in "ik ben waar ik op klik".

Voor zijn onderzoek heeft Tancer de zoekvragen geanalyseerd die miljoenen mensen dagelijks op het internet stellen. Opmerkelijk is dat veel internetgebruikers doodsbang zijn voor ellebogen, navelstof en plafondventilatoren. Andere veelvoorkomende angsten zijn sociale intimiteit en afwijzing. Rond de feestdagen is er elk jaar een piek in het aantal mensen dat op zoek is naar antidepressiva.

Tancer heeft zijn bevindingen gepubliceerd in zijn boek "Click: What Millions of People are Doing Online and Why It Matters". Volgens Tancer geeft het analyseren van online zoekvragen niet alleen goed aan wat er gebeurt in de wereld, maar ook wat er om gaat in mensen.

Eén van de opmerkelijkste veranderingen op het internet in de afgelopen jaren is dat minder mensen geïnteresseerd zijn in online porno. De meeste zoekvragen gaan nu over sociale netwerkdiensten als MySpace, Orkut en Facebook. Tegenwoordig gaat ongeveer tien procent van alle zoekvragen over porno. Tien jaar geleden stond dit percentage nog op 20 procent. Internetverkeer naar pornosites is afgenomen, terwijl het verkeer naar sociale netwerkdiensten fors is toegenomen. Vooral de groep internetgebruikers in de leeftijd tussen de 18 en de 24 zoekt minder naar porno en spendeert meer tijd aan sociaal netwerken. Waarschijnlijk spenderen de jongeren zoveel tijd aan het chatten met elkaar dat ze geen tijd meer hebben om naar porno te surfen.

Tancer ziet in de gestelde zoekvragen ook bepaalde maatschappelijke trends. Mensen zijn de laatste jaren veel meer geïnteresseerd geraakt in natuurrampen en beroemdheden dan vroeger. Websites met roddels over beroemdheden zijn veel populairder dan websites over religie, politiek, gezondheid of welzijn.

De snelheid van informatieoverdracht is de laatste jaren ook fors toegenomen. Steeds vaker gebeurt het dat nieuws op het internet wordt gegenereerd en dat de traditionele nieuwsmedia het vervolgens overnemen. Tien jaar geleden wat dit nog omgekeerd.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten