Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Snelheid ADSL schiet nog vaak te kort

Snelle ADSL-abonnementen halen de beloofde snelheid nog vaak niet. Dat blijkt uit een onderzoek naar de 15 grootste internetaanbieders van Nederland, dat Computer Idee en PCM hebben uitgevoerd in samenwerking met internetonderzoekers iPing en Internetten.nl.
Ook blijken veel abonnementsvormen snel te veranderen, waardoor de keuze voor een abonnement niet eenvoudig is voor de consument.

In Nederland is breedbandinternet populair. Meer dan vijf miljoen huishoudens beschikt over dit type internetaansluiting. Daarbij nemen de aangeboden diensten via deze aansluiting toe. Naast toegang tot het wereldwijde web en e-mail bieden de providers ook diensten als telefonie en televisie via de breedbandaansluiting. In dit onderzoek is onder andere gekeken naar de verschillende aangeboden abonnementsvormen, de prijzen en de kwaliteit van de verbindingen en de helpdesk van de vijftien grootste internetproviders in Nederland.

Lezers van Computer Idee en PCM vormden een kritisch panel en vulden in totaal 3500 enquêteformulieren in. iPing verrichte in januari en februari zo'n 870.000 metingen dankzij meer dan 10.000 gebruikers om de downloadsnelheid in een objectief cijfer uit te drukken. Internetten.nl beschikt over actuele gegevens van zo'n 200 kabel- en ADSL-abonnementen en zorgde voor de providergegevens.

Een paar opvallende conclusies uit de test:
- Vooral bij de snellere ADSL-varianten worden de beloofde ADSL-snelheden bij lange na niet gehaald. Orange en Tele2 scoren hier het slechtst. Kabelaar Casema scoort daarentegen voorbeeldig.
- Op het gebied van functionaliteit van het internetabonnement laat Casema het echter afweten: weinig mailboxen en de grootte van de mailbox en de website is beperkt.
- De hoge helpdeskscore van Xs4all verbloemt dat de provider in het weekend dagelijks slechts 5 uur en op werkdagen slechts 11 uur open is. Het panel waardeert de helpdesk van KPN met slechts een 5,7.
- Het lezerspanel heeft ook cijfers gegeven voor de prijs/kwaliteit van de eigen provider. Speedlinq scoort daar erg hoog. Op de vraag ‘welk rapportcijfer geeft u uw provider' krijgen Multikabel en Xs4all de hoogste cijfers, respectievelijk een 8,1 en 8,5.

Met betrekking tot de keuze van abonnementsvormen blijkt dat ondanks de veelheid aan abonnementsvormen maar liefst 83 procent van de ondervraagden helemaal niet overweegt om over te stappen op een ander abonnement.

PCM is vanaf maandag 23 april verkrijgbaar.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie