SMS-en niet slecht voor taal wel voor leessnelheid

Het gebruik van sms-jargon heeft geen negatief effect op de taalbeheersing van jongeren. Maar de afkortingen zorgen er wel voor dat mensen meer moeite hebben om het bericht te lezen.De Australische onderzoeker Nenagh Kemp heeft 55 van zijn studenten gevraagd om een tekstbericht in gewoon Engels op te stellen en deze door een andere student hardop te laten voorlezen en vervolgens een tekstbericht in SMS-taal op te stellen en deze wederom door een andere student te laten voorlezen.

Het schrijven van een testbericht in sms-taal was sneller maar de ontvanger deeder dubbel zo lang over om deze te lezen. Ontvangers maken ook meer fouten bij het lezen van een bericht wanneer deze in sms-taal is opgesteld.

Volwassenen die op school correct taalgebruik hebben geleerd, hebben moeite met het ontcijferen van het sms-jargon. Maar ook jongeren die zijn opgegroeid met mobiele telefoons en tekstberichten hebben meer moeite een bericht in sms-taal te lezen dan eentje die correct is geschreven.

Goed nieuws voor ouders en leraren is dat het gebruik van sms-taal geen negatief effect heeft op de taalvaardigheid van jongeren. Iemand die een tekstbericht in sms-taal verstuurt, moet nog steeds nadenken over de structuur van de zin en welke woorden hij gebruikt. Pas wanneer hij dat weet kan hij de woorden vertalen naar de sms-taal.

Kemp zegt dat het goed is dat jongeren tekstberichten versturen die alleen bestaan uit afkortingen. Dit is namelijk een stuk sneller. Maar de kans is groter dat de boodschap bij de ontvanger niet goed overkomt. Kemp raadt jongeren daarom af om sms-afkortingen te gebruiken in e-mailberichten, op het internet, bij het schrijven van opstellen en in sollicitatiebrieven.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten